Berlingske Business

DJØFere trives med at arbejde i ferien

arbejde ferie

En undersøgelse foretaget af DJØF viser, at størstedelen af medlemmerne tjekker mail og har arbejdsrelaterede telefonsamtaler i deres ferie. Og langt de fleste trives med det.

Det kan være svært helt at give sig hen til solstolen, badestranden og de kølige drinks i ferien. I hvert fald for størstedelen af de DJØFere, som forbundet har spurgt i en ny undersøgelse.

Her svarer 68 procent af de 676 adspurgte, at de arbejder i deres ferie. De tjekker mail, har arbejdsrelaterede samtaler i telefonen og læser materiale, der relaterer sig til deres job.

Grækenland

Og hvis det passer medlemmerne bedst at gøre det sådan, så er det okay med DJØF, siger chefkonsulent Christine Stemann Johansen fra forbundets rådgivningsafdeling.

»Vores holdning er, at man selvfølgelig skal holde ferie, når man holder ferie. Men det er også sådan, at hvis folk har det bedre med at arbejde delvist i deres ferie, fordi det gør det lettere at komme tilbage efter ferien, så er det fint. Så længe det er et frivilligt valg, og ikke en ordre fra en chef,« siger hun.

pix-rbranson

Og i de fleste tilfælde beslutter medlemmerne selv at hive telefonen frem og tjekke mail i ferien. Det svarer 87 procent af de adspurgte. 13 procent forklarer, at de arbejder i deres ferie, fordi de føler, at det forventes af dem af deres overordnede:

skytte

»Det er ikke okay, og slet ikke, når man ser på, at de så ikke føler sig veludhvilede, når de kommer tilbage fra ferie. Det er rigtig ærgerligt, hvis det er konsekvensen,« siger Christine Stemann Johansen.

Strand

Til trods for arbejdet vender næsten alle de arbejdende og ferierende DJØFere dog tilbage efter ferien udhvilede. Det svarer 93 procent af de adspurgte i undersøgelsen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen