Berlingske Business
13:23Stort bud sender hollandsk sikkerhedsfirma mod skyerne

»Det er en fordel, at vi selv kan forme arbejdskraften«

Billede
René Ginnerup Seidenfaden-Lassen, praktikant hos Niras, mener, at han får flere redskaber ved at være i praktik. (Foto: Niels Ahlmann Olesen)

Hos ingeniørvirksomheden NIRAS har de taget ansvar for at uddanne den type arbejdskraft, som de skal bruge i fremtiden. Det er netop, hvad World Economic Forum lægger op til i deres rapport, og det har givet René Ginnerup Seidenfaden-Lassen færdigheder, som han ikke ville få på studiet.

Samarbejde og en mere kritisk tilgang til sit eget produkt. Det er, hvad den 25-årige ingeniørpraktikant René Ginnerup Seidenfaden-Lassen får med sig, når han er i praktik hos NIRAS, en rådgivende ingeniørvirksomhed i Allerød.

»Kun virksomhederne ved, hvad de vil have, og der er helt klart flere redskaber, jeg får i praktiktiden, som jeg ikke fik med fra studiet,« siger René Ginnerup Seidenfaden-Lassen.

»Når jeg vurderer mine produkter på uddannelsen, er det med udgangspunkt i den teori, jeg får der. Men ude i virkeligheden er det andre parametre, mine produkter skal vurderes ud fra. Det har bl.a. gjort mig mere kritisk over for mit eget arbejde,« siger han.

Students in the library

Det er netop den type kompetencer, NIRAS er bevidst om, at de skal bruge i fremtiden. For arbejdsmarkedet ændrer sig. Derfor forbereder virksomheden sig på en ny virkelig ved at ansætte praktikanter og dermed være med til at sikre en fremtidig arbejdskraft, som matcher netop NIRAS behov. Det er især inden for ingeniørfaget. Også områder som HK og kommunikation er arbejdsområder, som virksomheden skal bruge folk til i fremtiden og derfor allerede nu ansætter praktikanter til at varetage.

Den uddannelsesopgave skal virksomheden selv være med til at løfte, siger World Economic Forum i deres seneste arbejdsmarkedsrapport, og det er NIRAS’ team- og ekspertisechef, Stig Brinch, helt enig i.

»Det er kun fornuftigt, at vi hjælper med at uddanne så mange som muligt af den type arbejdskraft, vi ved, at vi skal bruge fremadrettet,« siger han og tilføjer, at praktikantforløbene er en fordel for virksomheden:

Billede

»Vi rekrutterer mange af vores nye medarbejdere fra praktikforløb, for så har de lært lige netop de kompetencer, som vi kræver fra dem,« siger han og nævner, at han bl.a. oplever, at praktikanterne bliver bedre til at samarbejde efter et semester i virksomheden.

»Det er bare én af de færdigher, de skal have, og det er en af de vigtigste egenskaber for virksomheden fremadrettet. Men arbejdsmarkedet stiller nye krav i fremtiden, og det kan vi lige så godt forme dem efter allerede nu,« siger han.

Københavns Universitet fyrer forskere og undervisere RB Plus Hv

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen