Berlingske Business

Der er langt til ligeløn - men kvinderne klager sjældent

Various size of coins

Hvis mangel på ligeløn er et stort problem på det danske arbejdsmarked, er det ikke til at se på antallet af kvinder, der klager over forskelsbehandling.

Siden 2000 har der kun været rejst 37 sager i Ligebehandlingsnævnet, der behandler den type sager. Det viser en gennemgang, som advokatselskabet Iuno har lavet for Finans.

Ud af de 37 har klagerne fået medhold i 17 af sagerne.»Den begrænsede praksis på området og de endnu færre vundne sager viser, at der kun er begrænsede problemer med ligeløn i Danmark i lovens forstand,« forklarer partner i Iuno Anders Etgen Reitz.

bestyrelse

I tillæg til de få sager har det siden 2010 været en del af LO og DAs overenskomster, at man kan rejse sager i regi af de aftaler, hvis man som følge af sit køn bliver snydt i løn. Indtil nu har der ikke været nogle sager. For Dansk Arbejdsgiverforening peger de to tal i én retning; ligelønsproblemet er ikke så stort, som det bliver udråbt til.»For os at se er problemet talt op til at være meget stort, men når man ser på antallet af sager, er der meget få,« siger underdirektør i DA Steen Müntzberg til Finans.

Generelt set ligger mænds løn knap 20 pct. over kvinders, og når man skræller faktorer som uddannelse, jobtype m.v. fra, er der stadig en forskel på ca. 4-7 pct., som ikke umiddelbart kan forklares.I LO ser man lidt anderledes på ligeløns-spørgsmålet, uanset hvad tallene fra nævnet viser.

»Vi ser det som en stor udfordring, og det vidner om, at vi endnu ikke har ligestilling på arbejdsmarkedet. Det er forskellen en meget præcis indikator på,« siger næstformand Nanna Højlund til Finans.

Grundfos

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen