Berlingske Business
17:42

Den højeste løn giver den længste arbejdstid

xx
Arkivfoto. Foto:

Dem, der får mest i lønposen, arbejder også mest. Det viser en ny undersøgelse fra Danmarks Statistik.

Danske lønmodtagere arbejder mere, end deres kontrakter forpligter dem til. Og dem, der tjener mest, arbejder mest. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Danmarks Statistik.

Ifølge statistikken var den ugentlige reelle arbejdstid i andet kvartal 38,2 timer mod en såkaldt ugentlig aftalt arbejdstid på 37,7 timer.

»Den aftalte ugentlige arbejdstid dækker over det antal timer, der ifølge personen er aftalt med arbejdsgiver. Og den faktiske ugentlige arbejdstid er det konkrete timeantal, som personen angiver at have arbejdet,« skriver Danmarks Statistik.

Billede

Forskellen mellem den aftalte arbejdstid og den reelle arbejdstid er klart størst hos dem, der tjener mest.

Blandt de 20 procent i undersøgelsen, der har den største løncheck, var den aftalte ugentlige arbejdstid på 38,9 timer, mens den faktiske arbejdstid lyder på 40,6 timer.

05BUSArbejdsplads-180908.jpg

I den modsatte ende af skalaen, hos de 20 procent, der tjener mindst, var den aftalte arbejdstid på 35,9 timer, mens den faktiske arbejdstid lød på 35,2 timer.

»En højere faktisk arbejdstid end aftalt gjaldt for alle indkomstgrupper på nær den laveste blandt mændene, mens det for kvindernes vedkommende var omvendt, således at det blot var den højeste indkomstgruppe, der havde en højere faktisk arbejdstid end aftalt,« skriver Danmarks Statistik.

/ritzau/

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen