Berlingske Business

Den højeste løn giver den længste arbejdstid

xx
Arkivfoto. Foto:

Dem, der får mest i lønposen, arbejder også mest. Det viser en ny undersøgelse fra Danmarks Statistik.

Danske lønmodtagere arbejder mere, end deres kontrakter forpligter dem til. Og dem, der tjener mest, arbejder mest. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Danmarks Statistik.

Ifølge statistikken var den ugentlige reelle arbejdstid i andet kvartal 38,2 timer mod en såkaldt ugentlig aftalt arbejdstid på 37,7 timer.

»Den aftalte ugentlige arbejdstid dækker over det antal timer, der ifølge personen er aftalt med arbejdsgiver. Og den faktiske ugentlige arbejdstid er det konkrete timeantal, som personen angiver at have arbejdet,« skriver Danmarks Statistik.

Billede

Forskellen mellem den aftalte arbejdstid og den reelle arbejdstid er klart størst hos dem, der tjener mest.

Blandt de 20 procent i undersøgelsen, der har den største løncheck, var den aftalte ugentlige arbejdstid på 38,9 timer, mens den faktiske arbejdstid lyder på 40,6 timer.

05BUSArbejdsplads-180908.jpg

I den modsatte ende af skalaen, hos de 20 procent, der tjener mindst, var den aftalte arbejdstid på 35,9 timer, mens den faktiske arbejdstid lød på 35,2 timer.

»En højere faktisk arbejdstid end aftalt gjaldt for alle indkomstgrupper på nær den laveste blandt mændene, mens det for kvindernes vedkommende var omvendt, således at det blot var den højeste indkomstgruppe, der havde en højere faktisk arbejdstid end aftalt,« skriver Danmarks Statistik.

/ritzau/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen