Berlingske Business
13:49Erik Damgaard efter kaotisk børsdebut: Nordea er et »fæhoved«

De billige fagforeninger tiltrækker nye medlemmer

krifa
Foto:

Flere danskere melder sig ind i en fagforening, men det er ikke de traditionelle fagforeninger, der kan glæde sig over fremgangen. Danskerne vælger nemlig i stedet de billige, alternative fagforeninger.

Fagforeningerne fik i 2014 godt 7.000 flere medlemmer, end de gjorde i 2013. Men det er kun de alternative og billige fagforeninger, der kan mærke medlemsfremgangen, skriver Politiken.

Arbejdsmarkedsforsker professor Henning Jørgensen fra Aalborg Universitet siger til Politiken, at det ikke er lykkes de klassiske fagforeninger i LO at stoppe medlemstilbagegangen, selvom den ikke er så markant som tidligere.

»Fremgangen findes hos de prisbillige alternativer som Det Faglige Hus. Det ser ud til, at navnlig de unge ufaglærte mænd fravælger den klassiske fagbevægelse til fordel for de billige,« siger Henning Jørgensen til Politiken.

Kabinefolks strejke koster SAS 40 millioner kroner Her er SAS' h

Professor Flemming Ibsen, også fra Aalborg Universitet, fortæller, at flere danskere i fremtiden vil komme til at arbejde på arbejdspladser, som ikke har overenskomster. Han vurderer samtidig, at de, der melder sig ind i de billige fagforeninger, føler, at de har brug for juridisk bistand og en forsikring mod arbejdsløshed.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen