Berlingske Business

Danskerne har ingen tillid til jobcentret

Jobcenter
Foto:

Vejen til et nyt job og ud af arbejdsløshed går ikke gennem de danske jobcentre, mener en stor del af danskerne.

To ud af tre danskere mener ikke, at deres muligheder for at komme i job blev forbedret efter et forløb i et af landets jobcentre.

Det skriver Søndagsavisen.

I en undersøgelse foretaget af Norstat for Dansk Erhverv er det kun to procent, som vurderer, at de i høj grad har fået chancerne for at komme i job forøget efter at have været i kontakt med et jobcenter.

"Det er en skandale, at det kører så dårligt. Men det skyldes i høj grad den jungle af regler og manualer, som både Claus Hjort Frederiksen og Inger Støjberg har dynget området til med," siger arbejdsmarkedsordfører i SF Eigil Andersen til Søndagsavisen.

43.000 ledige står til hård straf efter nytår


555 personer, der har været ledige inden for de seneste fem år og har haft kontakt med et jobcenter i det tidsrum har deltaget i undersøgelsen. En af de store problemer er ifølge undersøgelsen, at hele systemet virker tungt. 60 procent af de adspurgte svarer, at de finder kontakten med jobcenteret unødvendigt bureaukratisk.

"Jobcentrene har ikke været gode til at have kontakt med virksomheder og institutioner, så derfor mangler de den klassiske håndholdte arbejdsformidlingsfunktion. Det var i og for sig Claus Hjort Frederiksen (daværende beskæftigelsesminister for Venstre, red.), der smed det ud. Han ville hellere have en klassisk arbejdsmarkedsmarkedsplads, hvor man skulle smide sit cv ind."," siger arbejdsmarkedsforsker og professor ved Aalborg Universitet Flemming Ibsen til Søndagsavisen.

Anna Mee Allerslev - Borgmester for Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen


I Venstre er man uenig i det synspunkt.

"Jeg giver ikke Flemming Ibsen ret i, at strukturen, hvor kommunerne er omdrejningspunktet for jobindsatsen, er en dårlig måde at gøre det på. Men der er for meget bureaukrati, og det skal vi have fjernet," siger beskæftigelsesordfører Hans Andersen.

12BUSEidorf.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen