Berlingske Business

Danskerne elsker hjemmearbejdsdage – men der er faldgruber

BM Indland
Arkivfoto: Der er mange fordele ved at arbejde hjemmefra ind i mellem, men også farer, siger eksperter til Ugebrevet A4.  Foto:

Der er mange fordele ved at arbejde hjemmefra ind i mellem, men også farer, siger eksperter til Ugebrevet A4.

Vi elsker at tage en hjemmearbejdsdag. Ifølge Danmarks Statistiks arbejdskraftundersøgelse arbejdede 709.000 danskere hjemmefra mindst én gang i løbet af en fire ugers periode i 2015. Det er 28 procent flere end ved årtusindeskiftet.

De seneste år har andelen af hjemmearbejdende danskere ligget stabilt højt, og det er både arbejdsgiverne og de ansatte glade for. Chefen fordi produktiviteten øges. Medarbejderen fordi det giver ro og fleksibilitet.

Men eksperter siger til Ugebrevet A4, at der også er ulemper ved den i dag meget udbredte arbejdsform: For meget arbejde på distancen kan føre til social og faglig isolation. Det påpeger blandt andre Peter Holdt Christensen, lektor på Institut for Ledelse, Politik og Filosofi på CBS.

140404582.jpg

Han har gransket europæisk og amerikansk forskning om distancearbejde og siger, at det er et faktum, at vi har flere forkerte forestillinger og fordomme om mennesker, som vi ikke fysisk er i nærheden af. Forskerne taler ligefrem om en ’usynligheds-problematik’:

»Det, at jeg kan se dig fysisk på den anden side af skrivebordet, det giver en meget ren oplevelse af, at du virkelig arbejder hårdt. Vi fastholder implicit ideen om, at det er, når mennesker er til stede, at de bidrager med en ordentlig arbejdsindsats,« siger Peter Holdt Christensen til Ugebrevet A4.

Psykolog og arbejdsmiljøforsker hos TeamArbejdsliv Karen Albertsen kan se mange fordele ved hjemmearbejdsdage:

»Hjemmearbejde er forbundet med stor fleksibilitet for lønmodtageren og muliggør, at man kan få arbejde og familieliv til at harmonere, ligesom man jo også kan have brug for retræte og koncentration til at løse en større opgave,« siger hun til Ugebrevet A4.

RB PLUS Unge toner studievalget mod jobmuligheder Uddannelsesval

Hun peger dog også på, at grænseløsheden kan tage magten.

»Det kan være svært at styre. Du kan sidde der fra 7-19 og så starte igen efter aftensmaden. Der kan altså være noget rytme i hverdagen, der forsvinder,« siger hun til Ugebrevet 4A.

Ifølge arbejdspsykolog og lektor ved Aalborg Universitet Einar Baldursson viser undersøgelser, at man tager færre pauser, når man arbejder fra hjemmekontoret.

»Her er man ikke optaget af, hvornår man arbejder, men af at færdiggøre opgaven. Du betragter det alene som dit ansvar, at opgaven skal være færdig og ser ikke på, hvor mange timer, det tager,« siger han til Ugebrevet A4.

Unge skal samles på én uddannelse Gymnasiereform S og R kæmpe

En undersøgelse fra 2016 udført for Dansk Erhverv viser, at halvdelen af danskerne har benyttet distancearbejde i deres nuværende job. 27 procent vurderer, at de når mere derhjemme end på jobbet.

Set over en 15-årig periode lå andelen af hjemmearbejdende danskere højest i 2012, og måske har det toppet. Lektor Einar Baldursson vurderer i hvert fald, at 'vi formentlig har set grænsen for omfanget af hjemmearbejde.'

»Det kan undergrave kreative opgaveløsninger og videndeling, og det har man opdaget. Det moderne arbejde er ekstremt kooperativt. Vi er allesammen forbundet med masser af kolleger. Moderne arbejdspladser fungerer langt hen af vejen kun på samarbejde og tilstedeværelse,« siger han til Ugebrevet A4.

LOREAL-SALES/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen