Berlingske Business

Dansk Erhverv: Arbejdsmiljø er vores ansvar - ikke motion

Annette Vilhelmsen forlader politik Kommunalvalg2013
Arkivfoto: Ninna Thomsen (tv.), sundheds- og omsorgsborgmester i Københavns Kommune. Foto:

Arbejdsgiverorganisation vil lade det være op til den enkelte arbejdsplads, om ansatte skal have pulsen op.

Englehop, sprællemænd og udstræk.

Om motion skal være en del af arbejdsdagen, skal være op til den enkelte arbejdsplads, mener Dansk Erhverv.

Reaktionen kommer, fordi sundheds- og omsorgsborgmesteren i København, Ninna Thomsen (SF), mener, at der skal indføres obligatorisk motion for alle medarbejdere i risiko for nedslidning.

Sidste år blev der indført obligatorisk motion for sosu-medarbejderne på Københavns plejehjem.

Anne-Marie Røge Krag, som er arbejdsmiljøchef i Dansk Erhverv, mener, at det er mest fornuftigt at lade spørgsmålet om motion i arbejdstiden være op til parterne på arbejdspladsen.

pix-Stephen Hawking

»Som arbejdsgiver har vi ansvaret for, at arbejdet hos os skal udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt. Det betyder, at det er arbejdsmiljøets påvirkning, vi har ansvaret for«, siger hun.

»Vi mener, at den enkeltes sundhed i øvrigt er den enkeltes ansvar. Men dermed ikke sagt, at arbejdspladsen ikke kan være en god arena for motion«.

Ifølge sundheds- og omsorgsborgmesteren i København er tvungen træning både til gavn for kommunen og medarbejderne.

»Det handler om arbejdsmiljø. Hvis du er på en byggeplads, så skal du have en hjelm på, så du ikke får en mursten i hovedet. Tilsvarende har vi som offentlig arbejdsplads et ansvar for, at vi ikke slider folk ned igennem deres arbejdsliv«, siger hun.

Troels Lund Poulsen

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen