Berlingske Business
17:57Tak for i dag

Danmark er verdens næstbedste talentland

talent
Foto:

Danmark ligger på en global andenplads, når det gælder udvikling af talenter. Vi tiltrækker ikke så mange fra udlandet, men er til gengæld gode til de hjemmedyrkede.

Talentræset kører som aldrig før. Virksomhederne gør sig lækre over for universiteternes klogeste hoveder, der til gengæld gennemfører case competitions, tager til åben hus og tager praktikpladser for at imponere.

Og hvis de danske virksomheder synes, at udbuddet af kvalificere medarbejdere er højt, så er der noget om snakken. I hvert fald, hvis man skal tro den årlige talentrapport fra den prestigefyldte handelshøjskole IMD i Schweiz. Ifølge deres »World Talent Report« er Danmark nemlig nummer to i verden, når det kommer til talenter.

23BUSPix2-Daniel-Skov-Ander.jpg

»En af de vægtigste årsager til, at næsten alle de nordiske lande er med i Top 10, er, at deres uddannelsessystemer fodrer økonomien med de nødvendige talenter. Der er masser af lande, som er betydeligt bedre til at tiltrække udenlandske talenter, ikke mindst i lyset af sprogbarrierer og de høje leveomkostninger i Norden. Men de nordiske lande er rigtig gode til at udvikle deres egne talenter - både i forhold til kvalitet og kvantitet – og dette er helt afgjort med til at adskille dem fra de øvrige lande,« siger professor Arturo Bris, der er leder af IMD World Competitiveness Center.

Fredag - Lars Rebien

Danmark, der ender lige bag ved vindernationen Schweiz, vinder i høj grad på, at der bliver investeret meget i talenter, samt at vi har gode sprogfærdigheder og kan fastholde talenter. Formålet med rapporten er at afdække, hvor gode verdens lande er til at opretholde en talenpulje, så virksomheder kan maksimere deres resultater.

Ud over Schweiz og Danmark udgøres top ni udelukkende af Benelux, de skandinaviske lande, Finland og Østrig.

bb

»Kvaliteten af uddannelsessystemerne og engagementet i udviklingen af talent fra en tidlig alder og frem til pensionsalderen bør fastholde regionens langsigtede konkurrenceevne. Norden har en succesfuld strategi i modsætning til Asien – en region, der generelt forsætter med at tiltrække udenlandsk talent, men som ikke gør tilstrækkeligt for at udvikle egne talenter,« siger han.

Danmark var også nummer to på listen i 2015 - ligeledes bag Schweiz. 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen