Berlingske Business

Byggevirksomheder hugger hinandens ansatte

byggeri
Godt hver fjerde medarbejder i bygge- og anlægsbranchen er inden for det seneste år blevet kontaktet af en virksomhed med tilbud om nyt job eller mulighed for at deltage i en jobsamtale. Derudover er hver ottende kontaktet af en headhunter. Arkivfoto. Foto:

Der er begyndende flaskehalse inden for visse dele af bygge og anlæg, hvor kampen skærpes om de dygtigste medarbejdere

Godt hver fjerde medarbejder i bygge- og anlægsbranchen er inden for det seneste år blevet kontaktet af en virksomhed med tilbud om nyt job eller mulighed for at deltage i en jobsamtale. Derudover er hver ottende kontaktet af en headhunter, skriver Licitationen - Byggeriets Dagblad.

Det viser en undersøgelse, som Epinion har foretaget for konsulentvirksomheden Deloitte.

boligmarkedet

Tallene vidner om begyndende flaskehalse inden for visse dele af bygge og anlæg, og at der er hård kamp om de dygtigste medarbejdere, vurderer Thomas Frommelt, partner i Deloitte.

Det fremgår ikke af undersøgelsen, hvilke fag og typer af medarbejdere, der især bliver kontaktet af andre virksomheder, men det formodes inden for byggeriet især at være til nøglestillinger som eksempelvis projektleder eller byggeleder.

"Er der først alvorlig mangel på medarbejdere, bliver virksomhederne desperate, og så gælder alle kneb. Byggeriet er generelt gennem krisen, og der er en tro på en længerevarende god periode hos mange virksomheder og brug for flere dygtige medarbejdere. Samtidig er der sikkert mange, der holdt fast i jobbet under krisen, der har opsparet en lyst til at prøve noget nyt.", siger Thomas Frommelt.

27BBMnetcompany3.jpg

Han understreger, at det med sociale netværk som ikke mindst Linkedin er blevet lettere for virksomhederne at finde folk med de rette kvalifikationer.

Morten Thiessen, formand for Privatansattes Råd i Ingeniørforeningen,er ikke overrasket over, at mange bygningsingeniører kontaktes med henblik på nyt job.

Ifølge Epinions undersøgelse er det kun inden for medier og kommunikation, hvor flere medarbejdere er blevet kontaktet af en virksomhed eller headhunter end i bygge og anlæg.

q

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen