Berlingske Business

Boom i stress-samtaler mellem leder og ansatte

377904673.jpg
En tredjedel af danske ledere har haft en stress-samtale med en medarbejder. Foto: Iris.

To ud af tre ledere har haft stress-samtaler med deres medarbejdere. Det viser ny undersøgelse fra fagforeningen Lederne.

Folkesygdommen stress er for alvor kommet på ledernes dagsorden. 63 procent af lederne har haft samtaler med deres medarbejder om stress inden for det seneste år.

Det viser en ny undersøgelse, som fagforeningen Lederne har lavet i samarbejde med Psykiatrifonden, skriver Avisen.dk.

I undersøgelsen, der er foretaget af YouGov, har 1.018 ledere svaret, at de ser stresshåndtering som en del af deres ledelsesopgave. Det skyldes især, at stressede medarbejdere kan være en stor udgift for virksomheden.

»Det koster kassen for virksomheder, der har stressede medarbejdere. Det er jo sjældent de dovne medarbejdere, der går ned med stress. Det er dem, der tager meget ansvar på sig, og som man ikke kan undvære,« siger arbejdsmiljøchef hos Lederne, Lars Andersen.

534464599.jpg

Han ser det som udtryk for, at både medarbejdere og ledere er blevet bedre til at tale om stress end tidligere.

»Der skal mindre til, at man tager samtaler i dag. Tidligere var der mange samtaler, der ikke blev taget. Men nu er lederne blevet mere opmærksomme på, om deres medarbejdere trives. De vil meget gerne tidligt ind, så det ikke bliver en reparationssamtale,« siger Lars Andersen.

Men stressekspert Thomas Milsted har svært ved at se det positive i, at der bliver lavet så mange stress-samtaler.

»I min verden er det en falliterklæring, at vi overhovedet har brug for alle de her ordninger med psykologer og stress-samtaler på arbejdspladserne. For havde vi været bedre til at forebygge og skabe gode forudsætninger, så havde vi slet ikke brug for de samtaler,« siger han.

374136763.jpg

Han synes, det er godt, at lederne tager samtalerne, når en medarbejder føler sig stresset. Men han ville ønske, at der var lidt mere fokus på at forebygge stress.

»Samtaler løser lige så meget, som en hovedpinepille hjælper, når du har hovedpine. Det er ikke en bæredygtig løsning. Det handler ikke om at give folk et gebis, hver gang tænderne falder ud. Det handler om at finde ud af, hvordan vi kan få folk til at beholde tænderne i munden,« siger Thomas Milsted.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen