Berlingske Business
17:05Entreprenøraktie lukker i højeste kurs nogensinde

Boom i stress-samtaler mellem leder og ansatte

377904673.jpg
En tredjedel af danske ledere har haft en stress-samtale med en medarbejder. Foto: Iris.

To ud af tre ledere har haft stress-samtaler med deres medarbejdere. Det viser ny undersøgelse fra fagforeningen Lederne.

Folkesygdommen stress er for alvor kommet på ledernes dagsorden. 63 procent af lederne har haft samtaler med deres medarbejder om stress inden for det seneste år.

Det viser en ny undersøgelse, som fagforeningen Lederne har lavet i samarbejde med Psykiatrifonden, skriver Avisen.dk.

I undersøgelsen, der er foretaget af YouGov, har 1.018 ledere svaret, at de ser stresshåndtering som en del af deres ledelsesopgave. Det skyldes især, at stressede medarbejdere kan være en stor udgift for virksomheden.

»Det koster kassen for virksomheder, der har stressede medarbejdere. Det er jo sjældent de dovne medarbejdere, der går ned med stress. Det er dem, der tager meget ansvar på sig, og som man ikke kan undvære,« siger arbejdsmiljøchef hos Lederne, Lars Andersen.

534464599.jpg

Han ser det som udtryk for, at både medarbejdere og ledere er blevet bedre til at tale om stress end tidligere.

»Der skal mindre til, at man tager samtaler i dag. Tidligere var der mange samtaler, der ikke blev taget. Men nu er lederne blevet mere opmærksomme på, om deres medarbejdere trives. De vil meget gerne tidligt ind, så det ikke bliver en reparationssamtale,« siger Lars Andersen.

Men stressekspert Thomas Milsted har svært ved at se det positive i, at der bliver lavet så mange stress-samtaler.

»I min verden er det en falliterklæring, at vi overhovedet har brug for alle de her ordninger med psykologer og stress-samtaler på arbejdspladserne. For havde vi været bedre til at forebygge og skabe gode forudsætninger, så havde vi slet ikke brug for de samtaler,« siger han.

374136763.jpg

Han synes, det er godt, at lederne tager samtalerne, når en medarbejder føler sig stresset. Men han ville ønske, at der var lidt mere fokus på at forebygge stress.

»Samtaler løser lige så meget, som en hovedpinepille hjælper, når du har hovedpine. Det er ikke en bæredygtig løsning. Det handler ikke om at give folk et gebis, hver gang tænderne falder ud. Det handler om at finde ud af, hvordan vi kan få folk til at beholde tænderne i munden,« siger Thomas Milsted.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen