Berlingske Business

Arbejdsgiverne skal have ny førstemand

DA: Hullet mellem mindsteløn og ydelser er for lille
ARKIV udsendt 29.5.2015. Jørn Neergaard Larsen trækker sig som direktør i DA. ( direktør for Dansk Arbejdsgiverforening Jørn Neergaard Larsen- S 09.38. Arbejdsgiverne vil tvinge flere væk fra sociale ydelser og over i job. Men kritikere advarer mod at underminere velfærdssystemet og øge den sociale ulighed. (Foto: Jens Nørgaard Larsen/Scanpix 2015) Foto:

Direktør for Dansk Arbejdsgiverforening gennem snart 20 år, Jørn Neergaard Larsen, ønsker at fratræde sin stilling.

Dansk Arbejdsgiverforening (DA) skal have ny administrerende direktør.

Organisationens topchef siden 1996, Jørn Neergaard Larsen, har fredag meddelt, at han ønsker at fratræde sin stilling. Det oplyser DA i en pressemeddelelse.

66-årige Jørn Neergaard Larsen bliver på posten, indtil en afløser er fundet.

Bestyrelsesformand Torben Dalby Larsen oplyser, at bestyrelsen tager fratrædelsen til efterretning.

»Jørn Neergaard Larsen yder og har ydet en meget stor indsats for det private erhvervsliv via en utrættelig og en konsekvent ledelse af Dansk Arbejdsgiverforening i snart 20 år,« siger han.

DA har nu nedsat et udvalg, der skal finde frem til en ny direktør for organisationen.

Jørn Neergaard Larsen er cand. jur., og inden han blev administrerende direktør for Dansk Arbejdsgiverforening var han fra 1982 til 1996 administrerende direktør for DJØF.

Jørn Neergaard Larsen har i DA haft til hovedopgave at koordinere overenskomstforhandlingerne på det private arbejdsmarked. Efter sin tiltræden i 1996 og de efterfølgende år fik han bragt overenskomstforhandlingerne i takt og samlet arbejdsgiverne på ny efter flere års splittelse i arbejdsgiverfællesskabet. Han stod også i spidsen for arbejdsgiverne, da DA/LO-området blev kastet ud i storkonflikt i 1998, efter at forligsmandens mæglingsforslag blev forkastet ved en urafstemning.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen