Berlingske Business

Antallet af »arbejdende fattige« stiger

En ny rapport viser, at antallet af personer, der arbejder til en løn, som de ikke kan leve af, er stigende.

Et krisefænomen og et udtryk for, at mange er under uddannelse.

Sådan forklarer professor Flemming Larsen fra Aalborg Universitet, at gruppen af de såkaldte »arbejdende fattige« er stigende.

- Working-poor-fænomenet er jo et reelt problem. Enten i form af meget usikre ansættelsesforhold og at lønningerne er presset så meget ned, at man faktisk ikke kan leve, selv om man er i beskæftigelse. Man skal dog huske, at det er regnet ud per husstand, siger Flemming Larsen til Politiken.

Rengøringen på en skole.

Avisen skriver søndag om en rapport fra EU-kommissionen om den europæiske beskæftigelse og sociale udvikling, der fortæller, at den såkdalte »in-work poverty« er steget i en tredjedel af de europæiske lande. Således også i Danmark, hvor risikoen for at havne i fattigdom som arbejdende er steget fra fem procent i 2008 til 6,3 procent i 2011.

»Arbejdende fattige« bliver ifølge Politiken i Europa defineret som mennesker, der trods fuldtidsbeskæftigelse har en disponibel indkomst, der er under 60 procent af medianindkomsten i det pågældende land.

Inflationen_Business

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen