Berlingske Business

Akademisk vikarbureau kan lukrere på jobcentres dårlige ry

Ledige føler sig set ned på
Foto:

Den fynske iværksætter Thomas Thorndahl vil forsøge at få en forretning ud af det, jobcentrene ikke kan: At få ledige akademikere i arbejde.

Fire sælgere er for få dage siden begyndt at kime de fynske virksomheder ned.

De har delt de fynske postnumre i fire områder og går så ellers i gang med at ringe rundt til samtlige virksomheder.

»Var det noget med en ledig akademiker,« spørger de. Det koster 400 kroner i timen, og du kan både få én, der kan hjælpe med at udvikle din virksomhed og booste dit salg.

Det er det nystartede vikarbureau på Fyn, Akademisk Vikarservice, som nu forsøger at få en forretning op at køre, fordi det offentlige ikke er gode nok til at formidle job til de højtuddannede.

I øjeblikket huser Fyn omkring 1.500 ledige akademikere.

»Jeg ved, at mange virksomheder ikke bruger jobcentrene, fordi de tror, at det betyder en masse bøvl og administration. Vi klarer alt for dem, og de behøver ikke at fastansætte dem i første omgang,« siger Thomas Thorndahl, der dog understreger, at han ser jobcentrene som en samarbejdspartner. Selv er han uddannet cand.mag. og har i mange år hjulpet andre lokale iværksættere. Det har han tjent en del penge på, og nogle af dem har han altså nu brugt på at starte det nye vikarbureau sammen med to partnere, hvoraf den ene i øvrigt også er akademiker og har været arbejdsløs indtil nu. Hvorfor starte et vikarbureau, når markedet virker mættet med akademikere? »Jo, men vi ved, at der er et behov for akademikere derude. Virksomhederne skal bare opdage det. Og så er det da også fordi, jeg synes, at det er ærgerligt, at når endelig vores akademikere får job, så er det altid i København eller Aarhus og ikke her på Fyn,« siger han.

Mange andre har gennem tiden opdaget, at når først virksomhederne bliver ringet op, så viser det sig, at der er en stilling ledig. Det er tilfældet, uanset om der er tale om almindelige job, voksenlærlingepladser eller akademikerjob. Det samme håber Thomas Thorndahl og hans to partnere nu sker her.

»Nu ser vi foreløbig, hvordan det er gået den første måned. Vi har ikke haft brug for at investere voldsomt meget her i starten, for vi kan bruge nogle af de lokaler, jeg har i forvejen. Men vi satser da på at kunne udvide med tiden,« siger han.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen