Berlingske Business

Årets første: Apotekere indgår ny overenskomst

apoteker
Foto:

Apoteker og farmakonomer har indgået årets første overenskomst, mens de venter på, at Folketinget beslutter, hvordan branchen skal se ud fremover.

Midt i de politiske forhandlinger om apotekernes fremtid har godt 5500 farmakonomer fået ny overenskomst.
Den ny aftale er er - ganske usædvanligt - kun ét-årig, hvilket skyldes at Folketinget er i gang med at behandle et nyt lovforslag som blandt andet giver apotekerne mulighed for at åbne filiaer i større butikker.

»Apotekerne står i et vadested, og de kommende år vil byde på store ændringer. Vi kender bare ikke præcist konsekvenserne af moderniseringen, fordi den endnu ikke er vedtaget. Derfor foretrækker vi at indgå en ét-årig overenskomst nu, og så gå til forhandlingsbordet igen i 2016, når vi kender de vilkår, farmakonomerne skal arbejde under i de kommende år”, siger Christina Durinck, formand for Farmakonom-foreningen.

SWEDEN-PHARMACIES/

Selv om regeringen sidste år droppede idéen om at liberalisere sektoren helt, og apotekerne nu kan beholde deres monopol, lægger den nye lov alligevel op til ændringer i driften. Blandt andet bliver det muligt for apotekerne at lægge deres forretning i andre butikker, og loven åbner  også for større afstande mellem de farmakonomernes arbejdssteder. Det kan få betydning for blandt andet arbejdstiderne, og dertil kommer at et eventuelt regeringsskifte kan åbne for yderligere liberalisering.

De stribede fra Matas bliver flere

Derfor nøjes den nye overenskomst da også med at regulere lønningerne, som følger de statsansattes ramme.

»Vi har brug for ro om apotekssektoren i den kommende tid, mens politikerne forhandler en modernisering på plads,« siger Christina Durinck.

coop

Aftalen skal nu til urafstemning blandt farmakonomerne.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen