Berlingske Business

A-kasser og jobcentre går hånd i hånd

RB PLUS Nyt kontanthjælpsloft rammer også børnene Socialrådg
ARKIVFOTO Foto:

Jobcentre og a-kasser arbejder langt bedre sammen, og det betyder, at de ledige får mere effektiv hjælp til at finde arbejde. Sådan lyder de nordjyske erfaringer knap et år efter, at beskæftigelsesreformen trådte i kraft.

- Al den splittelse, om man er dum på A-kassen og god hos jobcentret eller omvendt, siger Dan Oxholm, a-kasseleder, 3F a-kasse Aalborg til DR Nordjylland.

Beskæftigelsesreformen, der blev indført første januar i år, havde et specielt fokus på at øge samarbejdet mellem jobcenter og a-kasse.

Noget nyt var, at de to instanser skulle til at holde fælles samtaler med den ledige.

Håndværkerfradraget virker: Mindre sort arbejde

- Det har været en stor succes. Vores ledige har mere tillid til systemet, fordi vi gør det sammen. Det synes de fungerer logisk. Det samarbejde gør også, at det har været nemmere at få de tilbud, de gerne vil have.

På den anden side af bordet er arbejdsmarkedschef og dermed chef for jobcentrene i Hjørring Kommune, Michael Duus Nielsen, enig i at reformen har bidraget til en stærkere fælles front mellem jobcentre og a-kasser.

- Vi har fået et helt anderledes konstruktivt samarbejde. De ledige vil også opleve, at det at vi ikke bare arbejder i hver sin retning, gør det nemmere for den ledige.

En af beskæftigelsesreformens målsætninger var at få cirka 3500 ledige i arbejde inden 2020. Om reformen kan realisere det tal er tilgengæld for tidligt at sige.

Thorning: Regeringen vil uddanne de ledige og ufaglærte

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen