Berlingske Business

19 råd til en god jobansøgning

Difficult job interview
Foto:

Karriererådgiver Anne Marie Valentin kommer med gode råd til at skrive den rette jobansøgning.

Det kan være en udfordrende opgave at sælge sig selv. Især i et land, hvor Janteloven kan hænge diskret over hovedet, når man forsøger at blæse sig selv op som Guds gave til den kommende arbejdsplads.

Artiklen fortsætter under billedet
jj
Karriererådgiver Anne Marie Valentine sætter fokus på, hvad det er, hun oplever som årsagen, når hun taler med folk om at skrive bedre jobansøgninger. Foto : Linda Kastrup

Men fortvivl ej, der er hjælp at hente. Karriererådgiver, Anne Marie Valentin, der har vejledt hundredvis af virksomheder og private til at få sat gang i karrieren, har gode råd til, hvordan man får taget hul på jobsøgningen ved at skrive en god ansøgning.

19 gode råd til en god jobansøgning:


1. Ring inden du søger jobbet. Det giver dig mulighed for at komme tæt på dem, der skal rekruttere.

2. Brug overskriften til ”noget”:  F.eks.: ”Erfaren netværkskoordinator med gode forbindelser”

3. Beskriv i ansøgningen, hvorfor du vil have jobbet. Er du motiveret af branchen, virksomheden eller udfordringen?

4. Beskriv for virksomheden, hvorfor du er et godt match.

5. Sæt dig i arbejdsgiverens sted og “vis” i din ansøgning, at du forstår deres udfordringer.

5. Vær kritisk: Kunne enhver have skrevet denne ansøgning? – den skal afspejle dig.

6.   Skriv dig selv op – kvalificer dig og uddyb, hvorfor dine kvalifikationer er relevante.

7. Ansøgningen SKAL være målrettet til jobbet. Skriv fra hjertet, vær professionel men alligevel dig. Mange “stivner” i deres sprog, når de skal være formelle.

8. Sælg udbytte og fordele ved dig selv, og det du kan. Altså – hvad betyder det for den kommende arbejdsplads, at du kan x,y,z?

9.   Vis, at du har forstået opgaven i jobbet. Husk at ringe inden.

10.  Beskriv, hvad “ekstra" man får ved at vælge dig.

11. Vær konkret når du skriver – pas på abstraktionsniveauet.

12. Hvad arbejder du for? Hvad er dit Karrierekald?

13. Få altid en second opinion på dit materiale - Tjek især for fejl.

14. Drop floskler som f.eks. “spændende” og "ambitiøs”. Skriv hellere, hvad det betyder for dig at være ambitiøs, eller hvorfor jobbet er spændende. Vær konkret.

15. Se dig selv som et produkt, der skal “bruges”.

16. Skriv aldrig hvad du ikke kan. Skriv kun, hvad du kan.

17. Hvis du kan se dig selv i jobbet, selvom du ikke matcher deres “ønskeliste”, så søg jobbet alligevel.

18. Drop ”jeg”-fortællingen. Skriv i stedet, hvad dine kvalifikationer betyder for “dem”.

19. Du skal løse problemer – sæt dig ind i dem og skriv derfra. F.eks: Hvad holder din kommende direktør vågen om natten? Hvordan kan du med dine kompetencer løse deres problemer?

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen