Del : SMS
Premium

Takt og tone på arbejdspladsen

Giv hånd en gang om dagen

Giv altid hånd, men kun en gang dagligt - husk kunder og kollegaers navne og sig altid goddag. Det er et par af rådene fra Sanne Udsen. Høflighed og sociale kompetencer er ikke kun god dannelse, men kan være vejen til større jobsikkerhed, bedre forhold til kunder, chef og kollegaer og måske en lønforhøjelse.

Emotionel intelligens. Social kompetence. Der er ingen tvivl om disse begrebers stigende betydning for ens muligheder for succes på arbejdsmarkedet – også selv om man ikke sidder med direkte salgsansvar. Der er heller ingen tvivl om, at der er mere fokus på begreberne i dag end tidligere.

Evnen til at begå sig blandt andre mennesker, til at løse konflikter uden unødigt at træde nogen over tæerne, til at læse kunder og forhandlingspartnere, kort sagt, den sociale kompetence, bliver i dag vigtigere og vigtigere på arbejdsmarkedet. Når moderne arbejdsgivere skal forklare, hvad de forventer af fremtidens medarbejder – og af de medarbejdere, de allerede har ansat – så vil der være en lang række af kvalifikationer og kompetencer. Medarbejderen skal kunne samarbejde, omgås andre, udvise engagement, have team spirit, være motiveret, fleksibel og elske sit arbejde. Først allersidst, hvis overhovedet, bliver de faglige kvalifikationer nævnt. Nærmest som et PS.

Det er de sociale kompetencer, der nævnes og specificeres. Det er ofte også disse, der – bevidst eller ubevidst - belønnes, når der skal gives lønforhøjelser. De sociale kompetencer kan ikke læres på et universitet. Men de sociale kompetencer har bare at være i orden fra starten. Ellers går det ikke godt.

Berlingske har samlet et kompendium af gode råd fra Sanne Udsen om, hvordan man skal begå sig på arbejdspladsen, hvis man vil have succes med  vejledning til, hvordan man opfører sig, snakker med sine kollegaer, giver ros, introducerer folk, sender mails, taler i telefon og meget mere. 

Køb adgang forneden og download hele kompendiet i en 37-sider stor PDF-fil, som du kan printe ud eller gemme på din bærbar, smartphone eller tablet.

Ønsker du at distribuere Takt og Tone på arbejdspladsen til medarbejderne i din virksomhed, så køb en virksomhedslicens her.

Sanne Udsen er cand. polit. og ph.d. og arbejder som foredragsholder og selvstændig konsulent med speciale i kvinders karriere og vilkår på arbejdsmarkedet.

Hun er forfatter til bøgerne Psykopater i jakkesæt, Takt og tone på jobbet, Takt og tone i tiden og Takt og tone i arbejdslivet. Sanne har også forfatter til krimiserien om Sarah Bertelsen med bøgerne Djævlens advokat og Alle guds børn.

Køb adgang til denne artikel

Styksalg 99 kr.
Fri adgang 6 måned 3.000 kr.
Fri adgang 1 år 5.000 kr.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

FÅ BESKED OM SENESTE ANALYSER, RAPPORTER OG GUIDES I BUSINESS PREMIUM

Vi udsender to til tre gange om måneden et nyhedsbrev om nye analyser, du kan hente i Premium.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

Seneste Premium Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere