Del : SMS
Berlingske Business

Uklare kartelregler rammer virksomheder

I håb om at vinde offentlige udbud arbejder små virksomheder sammen. Men det kan vise sig, at de bedriver ulovlig karteldannelse.

Artiklen fortsætter under annoncen

For at hamle op med de større virksomheder, indgår mindre virksomheder samarbejder for at vinde offentlige udbud. Udover at kæmpe imod de store virksomheder, slås de mindre virksomheder dog også med konkurrenceloven.

Der er nemlig stramme regler for, hvor tæt virksomheder må arbejde sammen, uden at det får art af ulovlig koordinering og kartelvirksomhed, skriver Børsen.

SKI

Det er Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, der afgør, hvornår der er tale om samarbejder, som er lovlige eller ulovlige. En sådan afgørelse vurderes ud fra, om det menes, at samarbejdet forringer eller fremmer konkurrencen.

plads

Det er dog svært for de mindre virksomheder at få klare regler for, hvornår deres samarbejde bevæger sig på den rigtige og forkerte side af loven.

pix-Byggeri

»Konsortier er egentlig blot et andet ord for samarbejde. Og det er ikke i sig selv noget fripas. Derfor er der også god fornuft i det overordnede princip, nemlig at samarbejder, der skader konkurrencen, er ulovlige, mens samarbejder, der fremmer konkurrencen, ikke er ulovlige,« siger Bitten Thorgaard Sørensen, vicedirektør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen til Børsen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere