Berlingske Business
LIVE
18:01 På gensyn i morgen

Sådan måler vi de 140 virksomheders image

424331113.jpg
Foto: Iris

Det helt særlige ved Berlingske Business Magasins ­ Imageanalyse er, at erhvervslederne giver hinanden karakterer. I alt 4.169 erhvervsledere har deltaget i årets undersøgelse og vurderet 140 selskaber.

Så er det igen tid til Berlingske Business Magasins Imageanalyse, som er blevet en institution på sit felt. I over 20 år har vi sammen med IFO Instituttet for Opinionsanalyse målt og vejet kendte og toneangivende virksomheders image.

Analysen er langt grundigere end andre målinger. Den giver en enestående mulighed for at gå i dybden med de i alt ni parametre, vi måler på (se nedenfor).

Det særlige ved Imageanalysen er, at det er erhvervslederne, der giver hinanden karakterer.

I alt 4.169 erhvervsledere har deltaget i årets analyse.

28BBMPeter-Suppli-232846.jpg

De 140 virksomheder, der indgår i Imageanalysen, er udvalgt af Berlingske og IFO Instituttet for Opinionsanalyse blandt Danmarks største og mest toneangivende virksomheder.

Der tages udgangspunkt i Berlingske Business Magasins Guld1000-liste, hvor Danmarks 1.000 største virksomheder hvert år opgøres efter omsætning.

Den vigtigste forudsætning for at have et image er dog, at virksomheden er kendt i målgruppen. Nogle af de største virksomheder målt på omsætning er således ikke medtaget, da de er kendetegnet ved et meget lavt kendskab. Det gælder en række handelsselskaber med meget stor omsætning, men ganske få medarbejdere.

Hvert år vurderer vi desuden, om de mindst kendte virksomheder i sidste års Imageanalyse skal udskiftes med nye. I år er LD, Harboes Bryggeri, Hewlett-Packard og IC Group erstattet af Atea, Bygma, XL-Byg og Genmab.

Analysen er i enkelte tilfælde suppleret med mindre virksomheder, der har et højt kendskab. Det sker for at samle flere virksomheder i udvalgte branchegrupper.

Bali Padda

Imageanalysen er en analyse af virksomheder og koncerner og ikke af brands og datterselskaber. Derfor er Dansk Supermarked med i analysen, mens eksempelvis mærkerne Netto og Bilka ikke er det.

Imageanalysen bliver lavet på koncernniveau. Derfor er datterselskaber i koncerner i udgangspunktet ikke med.

Ligesom tidligere år står IFO – Instituttet for Opinionsanalyse anført af direktør Palle Klinke Hansen bag undersøgelsen.

Undersøgelsen er gennemført i perioden fra 24. marts til 12. april 2017.

Rapporten bag Imageanalysen kan købes hos Palle Klinke Hansen tlf. 38 33 85 38. Se også IFOs ­benchmark-tool på www.guldimage.dk

Bali Padda

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen