Berlingske Business

Lakridskongens utraditionelle kamp mod kopierne

19BUSPix-Succes-Lakrids-113.jpg
Succes Kriteriet har i denne uge talt med lakridsproducenten Johan Bülow. Han fortæller om, hvordan han blev udfordret af konkurrenter, der kopierede hans lakridser, fordi han ikke havde sikret sig juridisk. Foto: Sofie Mathiassen

Da Lakrids by Johan Bülow langede de første lakridser over disken, var der ikke tænkt over varemærkebeskyttelse og kopierende konkurrenter. Det resulterede i mange lignende produkter og en bedre forståelse af de forholdsregler, man som iværksætter er nødt til at tage.

Historien om lakridskongen Johan Bülow begyndte på beskeden vis i moderens kælder på Bornholm i 2007. Her boede Johan Bülow og kæresten Sarah, mens de i køkkenet forfulgte drømmen om at fremstille verdens bedste gourmetlakrids. Efter en del mislykkede forsøg med opskrifter begyndte de at sælge håndrullet lakrids fra en lille butik i Svaneke.

»Jeg havde fundet en hårvoksdåse hjemme i skuffen, som jeg tænkte, det kunne være sjovt at putte lakrids i. Jeg kunne godt lide ideen om, at varerne kunne stå selv i stedet for, at lakridsen traditionelt set hang på et søm på væggen,« fortæller Johan Bülow i det nyeste afsnit af Berlingskes podcast »Succes Kriteriet«, der i denne uge handler om konkurrence og kopiering.

Find alle udsendelser fra Berlingske Business i din podcast-app, på Spreaker eller via iTunes her

Indpakningen af lakridsen var utraditionel, og mange af de første kunder troede, at der blev solgt hårvoks i butikken. Men på åbningsdagen blev lakridsen alligevel udsolgt på to timer, og med en stigende efterspørgsel blev der senere hen etableret et lakridskogeri i København. I år kan Lakrids by Johan Bülow fejre ti års jubilæum.

Valgte ikke at sagsøge

Noget tid efter, at Johans lakridser var brudt igennem på markedet, væltede det dog frem med billige kopier i supermarkederne.

»I første omgang var jeg så koncentreret om mine egne ting, så det var venner og familie, der opdagede de her produkter og kom og satte dem og spurgte: »Er det dig, der har lavet det?« Dengang blev jeg ret ked af det. Det var den samme dåse, samme etiket og samme smag,« lyder det fra Johan Bülow.

Produkterne var så lig Bülows, at kunderne kontaktede ham for at fortælle, at de nye lakridser ikke levede op til den sædvanlige kvalitet. En anden producent kaldte endda sin lakrids for bornholmerlakrids.

12BUSPodcast-Succeskriterie.jpg

Johan Bülow havde flere rådgivere, som mente, at der skulle hyres advokater til at stævne de kopierende konkurrenter – men han var ikke enig. Johan Bülow valgte i stede at bruge sine kræfter på at lave noget bedre end konkurrenterne og på den måde sørge for, at kunderne ikke valgte den billigere version.

»Det valgte jeg at gøre, fordi man som iværksætter bruger rigtigt mange timer på eksekvering og det at drive en forretning. Hvis jeg skulle til at have ondt i maven over at skulle køre juridiske sager, jeg ikke vidste noget om og bruge min energi på det, var Lakrids by Bülow aldrig blevet til det, det er i dag,« fortæller han.

Bagklogskabens klare lys

Da de begyndte med at fremstille lakrids, tænkte Johan ikke over varemærkebeskyttelse. Heller ikke i forhold til de runde dåser, som Bülow valgte at pakke sine lakridser i. Dengang var der ikke penge i kassen til at producere hans egen dåse og få den registreret. Men set i bagklogskabens klare lys ville det have sparet ham og virksomheden for en masse tid og penge, hvis de havde dækket sig ind tidligere og taget deres forholdsregler.

»Hvis jeg havde siddet med udviklingen i dag, var jeg gået ned til leverandøren og havde betalt 200.000 kroner, og så jeg havde lavet min egen dåse. Vi lavede det på en standarddåse, som blev brugt i kosmetikbranchen. Havde jeg valgt at skræddersy den, havde jeg kunnet registrere den, så det var vores ide og tanke,« forklarer Johan Bülow.

Ifølge Bülow er man nødt til at se kopier som et kompliment til ens produkt og et vidne om, at man har fremstillet noget, der ikke fandtes tidligere. Han mener ikke, at man kan undgå kopiering fuldstændig.

Andre gode råd fra lakridskongen:

- Analyser det, der gør, at dine kunder kommer tilbage, og få derefter skræddersyet produktet til dem.

- Lad være med at tale dårligt om dine konkurrenter – vær i stedet reel over for den konkurrence, der er, og stræb efter at være den bedste.

- Tag dine forholdsregler over for konkurrenterne. Dine bedste rådgivere her er advokater og revisorer – de er værd at investere i fra begyndelsen.

Strunge_poscast

Business angel

Dette programs business angel er Andreas Rasmussen, der er administrerende partner i Nodes, som udvikler apps til større virksomheder. I programmet afslører han, at han primært kigger efter ildsjæle og virksomheder, der befinder sig på et tidligt stadie, hvis han skal investere sine penge i foretagendet.

Til slut i podcasten giver Nordeas eksperter i »Det lukkede rum« gode råd til opstarten. Denne gang er det Frank Vestergaard-Olsen, Regionsdirektør, der fortæller om forholdsregler og rettigheder i forhold til kopiprodukter.

aaa

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

I øjeblikket er der ikke tegn på, at inflation i Europa vil bide sig fast i de kommende år, fortæller investeringsdirektør Henrik Olejasz Larsen fra Sampension. Billedet ser lidt anderledes ud i USA,...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen