Del : SMS

X-Factor for iværksættere: Nyt event fundraiser live

Colored sponge balls

Det skal være nemmere for danske iværksættere at få den nødvendige kapitalindsprøjtning, så de kan vokse og skabe værdi for Danmark. I stedet for at vente på kapitalen får seks udvalgte iværksættere nu muligheden for at konkurrere om den live.

Artiklen fortsætter under annoncen

Scenen er ikke i DR-byen, men i Aarhus. Dommerne hedder ikke Blachmann og Remee, men er i stedet investorer, erhvervseksperter og direktører. Deltagerne skal ikke synge en sang, men pitche en iværksætteridé.

De er ikke udvalgt for deres stemme, men for deres idé. Men ligesom i programmet X-Factor, bliver de seks deltagerne i eventet »Fundraise Danmarks Fremtid« også udvalgt, fordi de kan noget helt særligt.

Live-eventet er det første af sin slags i Norden, og det løber af stablen den 16. marts. Det er non-profit foreningen WeLoveStartups, der står bag eventet. Foreningen hjælper iværksættertalenter på vej gennem startup-junglen med opstartslegater, PR og mentorprogrammer. Og nu også livefounding. Og der bliver drømt store drømme hos direktør i WeLoveStartup, Jakob Rosenberg Breddam.

»Mit håb er, at vi launcher seks iværksættere, der allerede inden for et halvt år er på vej til at blive vækstiværksættere. Det er selvfølgelig optimistisk, men håbet er, at de seks kommer ud og sætter sving i det. Hele formålet med eventet er, at de allerede dagen efter kan gå i gang. Der har de et netværk, der er en masse eksperter til rådighed, de får kapital og mediedækning. De får i bund og grund alt, som kan sætte gang i det,« siger han.

03BUSPix1-Morten-Viktor-142.jpg

En regn af bolde
De udvalgte ansøgere får tildelt opstartskapital fra WeLoveStartup på mellem 25.000 kroner og 75.000 kroner. Beløbet er bestemt af en ekspertjury, som har vurderet ansøgningerne. Desuden har et antal sponsorer, blandt andre IBM, Dansk Industri, Symbion og Syddansk Teknologisk Innovation, inden eventet skudt penge i iværksætterne.

Opstartskapitalens størrelse afhænger altså af fundraisingens frugbarhed dels før, men også under eventet. Til live-eventet kan beløbet nemlig vokse sig endnu større alt efter, hvor gode iværksætterne er til at overbevise gæsterne om deres idé.

seier

Iværksætternes pitch bliver overværet af 300 gæster, som alle kan investere i de idéer, de allerbedst kan lide. Det viser de ved at kaste farverige bolde, ligesom dem vi kender fra børnelegeland, i seks store glasrør. Et for hver iværksætter.

»De eksperter, direktører og netværkskyndige, vi hiver derned, kan købe investeringsboldene til eventet,« fortæller Jakob Rosenberg Breddam og uddyber:

»Det er et forsøg på at samle hele iværksætter-Danmark om at hjælpe iværksætterne. At få hele økosystemet for iværksætteri til at støtte op om og lave noget larm for iværksætterne. De kommer ned og hører iværksætterne live og ser dem eksplodere ud over scenekanten, når de forklarer de her vilde idéer,« siger han.

ny

De skal gøre noget for Danmark
Ud af en bunke af 254 ansøgere bliver de seks talentfulde iværksættere udvalgt. Og Jakob Rosenberg Breddam vil gerne have, at de endelige finalister skaber løsninger, der kan komme os alle sammen til gode.

»Vi drømmer om, at de går ud og gør noget for Danmark. Fordi vi tror på, at det er iværksætterne, der skal skabe Danmark. Det er det, vi skal leve af fremover. De skal skabe nogle arbejdspladser og vækst,« siger han.

11BUSJulie-Nielsdotter-1256.jpg

De seks talentfulde iværksættere er endnu ikke udvalgt, men feltet er i skrivende stund snævret ind til 58 deltagere. Alle har vidt forskellige idéer, som kan løse vidt forskellige problemer.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere