Del : SMS
Berlingske Business

Virksomhederne kan selv øge produktiviteten

pix-ddd
»Vi har foreløbig igangsat 15 forløb med mentorer og har fået gode tilbagemeldinger om det. Vi trækker på vores ambassadørkorps af over 140 erhvervsledere, som har sagt ja til at dele deres viden og sparre med andre erhvervsledere,« siger branchedirektør i DI, Henriette Søltoft (billedet). Foto:

Samfundsreformer kan få os til at blive mere produktive. Men virksomhederne kan ikke vente på reformerne. De må gøre en indsats selv, mener Dansk Industri, der har sat produktivitet i virksomhederne på dagsordenen med en række nye initiativer.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den er gal med produktiviteten i Danmark. Dvs. evnen til at arbejde effektivt og få skabt øget værdi ud af anstrengelserne. Det siger alle økonomer.

Det handler i nogen grad om de politiske rammevilkår, vi arbejder under herhjemme. For eksempel er konkurrencen i visse dele af servicesektoren begrænset. Og store dele af den offentlige sektors ydelser er ikke udsat for konkurrence. Det giver lav produktivitet.

Men det handler også om, at virksomhederne bliver bedre og skarpere på, hvordan de bruger arbejdstiden og på, hvad der skaber værdi for kunden.

Derfor har Dansk Industri besluttet, at det ikke blot skal være op til politikerne at reformere samfundet, så produktiviteten bliver bedre ad den vej. Virksomhederne skal også gøre mere selv. Til formålet har DI sat en produktivitetsindsats i gang.

Aktiviteterne indeholder bl.a. et nyt scorebord, hvor virksomhederne kan måle sig op mod hinanden på produktivitet. Desuden har DI iværksat en lang række netværksinitiativer, herunder en mentorordning, som skal bidrage til at få sat produktivitet på virksomhedernes dagsorden.

»Vi har foreløbig igangsat 15 forløb med mentorer og har fået gode tilbagemeldinger om det. Vi trækker på vores ambassadørkorps af over 140 erhvervsledere, som har sagt ja til at dele deres viden og sparre med andre erhvervsledere,« siger branchedirektør i DI, Henriette Søltoft.

SWITZERLAND WORLD ECONOMIC FORUM 2014

Hun oplyser, at DIs produktivitetsindsats skal tilskynde den enkelte virksomhedsleder til at gøre mere for at forbedre virksomhedens evne til at tjene penge ved at lade sig inspirere af andres gode erfaringer og ved at gøre det muligt at måle virksomhedens performance. Udover et scoreboard baseret på nøgletal fra virksomhederne har DI lanceret et ledelsesscoreboard og er på vej med både et innovations- og et teknologiscoreboard.

Faktisk gør virksomhederne allerede en del. Det viser DIs årlige produktivitetsundersøgelse. 76 pct. af virksomhederne angiver, at de har fokus på produktivitet. F.eks. er lean – det japanske system for højere produktivitet – iværksat, eller planlagt iværksat i langt de fleste virksomheder.

Men en stor del af virksomhederne siger også, at produktiviteten lider, fordi virksomhederne har for mange projekter i gang, fordi medarbejderne ikke er skolede nok, og fordi det er svært at finde finansiering til ny teknologi, der kan være med til at øge produktiviteten.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere