Del : SMS
Berlingske Business

Virksomheder revser Danmarks største byer

05BUSDI-bygning-paa-Raadhus2.jpg
En erhvervsklimaundersøgelse fra Københavns Kommunes nabo ved Rådhuspladsen, DI, placerer hovedstadskommunen tæt på bunden, når det gælder erhvervsvenlighed. Foto: Niels Ahlmann Olesen Foto:

I en ny måling over, hvor tilfredse de danske virksomheder er med deres kommune, placeres landets tre største byer i den tunge ende.

Artiklen fortsætter under annoncen

De byer, der har flest virksomheder inden for kommunegrænsen, har visse vanskeligheder med at komme på god fod med det lokale erhvervsliv.

I hvert fald er både København, Aarhus og Odense placeret i den dårligste halvdel af en undersøgelse, der måler 96 ud af landets 98 kommuners erhvervsvenlighed.

Socialdemokraterne Kongres

Dansk Industri (DI) står bag undersøgelsen »Lokalt Erhvervsklima 2013«, der er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsklima. Det er fjerde år i træk, DI laver undersøgelsen, og for tredje gang bliver Ikast-Brande Kommune Danmarks bedste at drive virksomhed i.

Toppen af listen er i den grad domineret af midtjyske kommuner med Herning som nummer to, Favrskov som nummer fire samt Billund som nummer fem. Ni af de første ti pladser domineres af jyske kommuner.

Man skal derimod langt ned på listen for at finde nogle af landets fire største byer. Bedst placeret er Aalborg som nummer 25. Herefter følger Odense som nummer 57, Aarhus som nummer 63, og helt i bunden af listen finder man København som nummer 86. Landets hovedstad er faldet 16 pladser i forhold til sidste år.

»Der er flere forklaringer på, at de tre største byer befinder sig i den nedre halvdel. Virksomhederne finder, at det ikke er tilfredsstillende, hvad der sker på infrastrukturområdet, sagsbehandlingstider samt skatter og afgifter,« fortæller administrerende direktør i DI Karsten Dybvad.

Når det gælder skatter og afgifter, er der store forskelle på, om man er etableret i en af de midtjyske kommuner eller i en af landets mest befolkningstunge byer.

Eksempelvis er dækningsafgiften en skat, der stort set alene bruges i større byer og vækstområder. I Midt- og Vestjylland findes den ikke, og i Sydvest- og Sønderjylland er det alene Sønderborg, der har en dækningsafgift. Flere af de bedst placerede kommuner som Hedensted, Billund og Ikast-Brande har alle en dækningsafgift på nul procent. Når det gælder grundskylden, har København en grundskyldspromille, der ligger helt i top.

Ud over skatter og afgifter vender virksomhederne også tomlen nedad til København og Aarhus, når det gælder den faktor, der hedder information og dialog med kommunen.

Langsommelig ændring i København

Københavnske virksomheders tilfredshed med sagsbehandlingen i sygedagpengesager, byggesager og på miljøområdet er blandt de laveste i hele landet. Det gør ondt, da kommunen har forsøgt sig med en række initiativer til at slanke adgangen til kommunen for virksomhederne. Københavns overborgmester Frank Jensen (S) har blandt andet skabt Københavns Erhvervsservice, der er tænkt som en simpel og effektiv indgang for erhvervslivet.

S Gruppemøde Renæssancedans med Contrapasso

»Men det er tydeligt, at virksomheds-lederne ikke kvitterer for de mange tiltag. Og ser man på svarene, er der ingen tvivl om, at det halter med dialogen mellem virksomhederne og kommunen og med informationen til erhvervslivet. I den kategori ligger København helt i bund,« siger administrerende direktør i Grontmij A/S Søren Larsen, der ligeledes er formand for DI Hovedstaden,

Frank Jensen har i sin periode, som overborgmester nedsat intet mindre end tre arbejdsgrupper, der har haft fokus på at komme med anbefalinger til at skabe et mere attraktivt klima for byens erhvervsliv.

»Når det gælder kulturen i kommunen og den service, som virksomhederne oplever, er vi også i arbejdstøjet. Vi har internt meget fokus på at ændre kulturen fra en myndighedskultur til en servicekultur. Og vi har skabt Københavns Erhvervsservice med én indgang for virksomhederne, så de ikke bliver sendt rundt mellem forskellige kontorer. Men det tager tid at ændre en kultur, og det tager tid, før det slår igennem ude hos virksomhederne,« forklarer han.

Grund til optimisme

Ifølge administrerende direktør i DI Karsten Dybvad er der dog grund til optimisme. For selv om de største byer hænger i den kedelige ende af skalaen, har de dog forbedret sig siden undersøgelsen blev lanceret i 2010.

»Hovedbudskabet her er, at de syv største kommuner har taget fat på at gøre det mere attraktivt at drive virksomhed i den pågældende kommune. Der er over en bred kam blevet gjort noget. Men det tager længere tid i en stor kommune, før ændringer for alvor bundfælder sig. Så skal man også notere sig, at andre kommuner bare har gjort det rigtig godt og er gået endnu mere frem,« forklarer Karsten Dybvad.

Han henviser til, at den generelle tilfredshed er steget de seneste år. I årets undersøgelse siger et flertal på 54 procent af virksomhederne, at de er tilfredse med kommunens erhvervsvenlighed, mens kun 17 procent er utilfredse.

Til sammenligning var 51 procent af virksomhederne tilfredse i 2010, mens 20 procent var utilfredse.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere