Del : SMS
Berlingske Business

Virksomheder fusionerer sig til flere opgaver

10busfusion.jpg
Efter Blendex blev opkøbt af Fischer Danmark, steg deres aktivitet i opsætningen af solafskærmning vest for Storebælt. De fik blandt andet Rybners Gymnasium i Esbjerg i ordrebogen. PR.FOTO

Kravene til håndværksvirksomheder i bygge- og installationsbranchen bliver mere omfattende, når selv den mindste opgave skal løses. Derfor fusionerer eller opkøber flere virksomheder i stigende grad hinanden. Fischer Danmark med speciale i solafskærmning opkøbte konkurrenten og øgede ekspertisen.

Artiklen fortsætter under annoncen

I foråret 2012 satte to direktører sig ned og drak en kop kaffe sammen. Den ene sad til dagligt for bordenden i en virksomhed med speciale i at producere og opsætte persienner og mørklægningsgardiner. Alt det indvendige. Mens den anden havde en virksomhed med ekspertise i produktion og opsætning af blandt andet markiser, skodder og solskærme på facader. Alt det udvendige.

letzsushi_Business

Med tiden havde begge virksomheder vokset sig store, udvidet forretningen og oplevet den danske andedam blive for lille. Derfor begyndte de at bevæge sig ind på hinandens kerneområder. De blev konkurrenter. Virksomhederne hed Fischer Danmark og Blendex. Eller det gør de faktisk stadigvæk. Navnene lever i bedste velgående. Efter de to direktører havde drukket deres kop kaffe, blev de nemlig enige om at lade Fischer Danmarks ejer opkøbe Blendex. Det blev en realitet allerede i sensommeren 2012. De fik en fælles direktør, øgede ekspertisen og slap for administrationsomkostninger. Nu kunne de begynde at byde ind på de store opgaver.

Behov for større virksomheder

Og det er ikke de eneste håndværksvirksomheder, der er gået sammen for at styrke deres positioner. Den tendens er stærkt stigende. Siden januar 2013 har Tekniq, der repræsenterer omkring 2.400 tekniske installationsvirksomheder inden for blandt andet IT, energiteknologi, el- og vss-branchen, registrere 42 af deres medlemmer, som er fusioneret eller opkøbt af en anden virksomhed.

»Det tal har været stigende over årene,« siger Flemming Nielsen, der er afdelingschef i Tekniq. Han fortæller, at fordi der hele tiden kommer nye produkter og efterspurgte kompetencer på området, slår de enkelte virksomheder sig sammen for at sikre sig flere opgaver i ordrebogen.

Den bevægelse genkender man udmærket hos Dansk Byggeri. Selv om byggeorganisationen ikke registrerer hvert enkelt opkøb eller fusion i branchen, så mærker man en klar, stigende tendens på området. Ifølge afdelingschef hos Dansk Byggeri, Jørn Jensen, skal endnu flere virksomheder samle sig, hvis de ønsker at byde ind på større projekter. Virksomheder skal simpelthen være »mere professionelle«,som han siger.

»Vi ser i stigende grad, at mange mindre virksomheder fusionerer,« siger Jørn Jensen og uddyber: »Der stilles stadig flere og flere krav til den enkelte virksomhed, og det kan være svært at leve op til, når man kun er få mand i virksomheden. Med flere medarbejdere kan de forskellige opgaver fordeles ud i stedet for, at man skal fungere som blæksprutte inden for mange forskellige områder. Det betyder ofte en meget mere effektiv og produktiv hverdag.«

Han forsikrer, at de mindre enkeltmandsvirksomheder ikke er ved at forsvinde, men at der er et stort udbytte at hente, når flere små virksomheder samler sig. Ifølge Jørn Jensen kan den bevægelse dog betydde, at det bliver sværere for de nystartede små håndværksvirksomheder at få et ben til jorden.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere