Del : SMS
Berlingske Business

Vikarbureauerne genvinder fodfæstet

Vikar
ARKIVFOTO: Vikarbureauet JKS har afdelinger over hele Danmark, men hovedkvarteret ligger i Ringkøbing. Foto:

Vikarbranchen er for alvor ved at komme igen efter et gevaldigt dyk på grund af finanskrisen. Tegn på et gryende men svagt opsving.

Artiklen fortsætter under annoncen

De danske vikarbureauer er langt om længe ved at genvinde fodfæstet. For andet år i træk kan vikarbranchen fremvise en pæn vækst i omsætning, og det sætter sig direkte i en forbedret bundlinje.

Det viser den seneste brancheanalyse fra Berlingske Research. Heri kan man se, at i 2012 kom vikarbureauernes samlede bruttofortjeneste op på 2,3 mia. kr. Det er næsten 400 mio. kr. mere end året før. Årets resultat efter skat gik i vejret fra 68 mio. kr. i 2011 og til 93 mio. kr. sidste år.

Samtidig er både soliditet og afkastgrad ganske pænt voksende. De største virksomheder blandt vikarbureauerne er JKS A/S, Adecco og Activcare, og analysen omfatter 60 af i alt 880 selskaber inden for vikarbranchen.

Resultaterne skal ses i lyset af, at vikarbureauerne led gevaldigt under finanskrisen, da hele den danske økonomi gik voldsomt ned i gear.

Og både Dansk Erhverv og Dansk Industri tager vendingen som udtryk for, at det er begyndt at gå bedre for de danske virksomheder, hvorfor behovet for vikarer stiger. Men der er et vist forbehold.

»Vikarerne har haft fremgang i et stykke tid med en årlig vækst på omkring ti pct. Det er helt sædvanligt. Når vi har været gennem en krise, begynder vikarbranchen at have bedre tider før andre,« siger chefkonsulent i Dansk Erhverv Jakob Tietge, der fungerer som konsulent for Vikarbureauernes Brancheforening.

»Men væksten er ikke så stærk, at det kan tages som en konjunkturindikator for hele økonomien. Det plus, vi ser nu, er et udtryk for, at der stadig er usikkerhed hos vikarbureauernes kunder, og de bruger derfor en mere fleksibel arbejdskraft. Vi skal erfaringsmæssigt op på at have en dobbelt så stor fremgang, før vi kan sige, at det vil give en stigning i den generelle beskæftigelse herhjemme,« siger Jakob Tietge.

Ledige

Han fremhæver, at de brancher, hvor der i øjeblikket er mest brug for vikarerne, er inden for fremstillingsvirksomhederne og eksport. Herudover sundhedssektoren, der traditionelt bruger mange vikarer.

Billedet bekræftes af Dansk Industri, der også har mange vikarbureauer som medlemmer. Ifølge DIs årsrapport for vikarbranchen er omsætningen vokset med 15 pct. i de sidste to år og nåede op på 12 mia. kr. i 2012.

Branchedirektør i DI Mette Rose Skaksen påpeger, at vi langsomt er på vej ind i et opsving, men virksomhederne er usikre på, hvor stærkt det er. Når virksomhederne får nye ordrer tager de derfor vikarer ind. Hertil kommer en mere strukturel udvikling.

»Vikarbureauerne spiller en stadig større rolle. I nogle af landene omkring os har de en langt mere udbredt tradition for at bruge vikarer. Det vil også brede sig til Danmark. Det vil gælde for fremstillingsindustrien, men også for andre erhverv,« siger Mette Rose Skaksen.

Spirende optimisme i vikarbranchen

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere