Del : SMS
Berlingske Business

Vidensvirksomhed har betalt dyre lærepenge

Vidensvirksomhed har betalt dyre  lærepenge  - 1
Det slidte skrivebord, som Jeppe Hedaa sidder på, er det eneste tilbage fra et eventyr i Kina, som kostede den 50-årige hovedaktionær og adm. direktør i IT-konsulenthuset 7N i Holte, godt tre mio. kr. Foto: Jens Astrup Foto:

7N i Holte beskæftiger godt 700 højtspecialiserede IT-konsulenter på freelancebasis. Virksomheden er i færd med at blive global, men det sker ikke uden bump på vejen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Som han sidder der på sit rødgule skrivebord, der ser både slidt og eksotisk ud, ligner han lidt af en gadedreng. Han erkender da også, at han ikke har langt fra ord til handling. Der skal fart på.

Men det kan indimellem blive dyrt at være impulsiv. Det slidte skrivebord har nemlig kostet Jeppe Hedaa, 50 år, hovedaktionær og adm. direktør i IT-konsulenthuset 7N i Holte, godt tre mio. kr.

Det tilhørte hans landechef i Kina. For her ville Hedaa absolut ud at prøve kræfter. Men det gik galt. I dag er skrivebordet det eneste, der er tilbage af 7Ns Kina-eventyr. Nu, hvor Hedaa sidder ved det dagligt, tænker han sig måske om en ekstra gang, inden han tager en beslutning.

Den kinesiske landechef, som Hedaa fik fat på, var sådan set god nok. Men den vare, som 7N havde at sælge – højtspecialiserede IT-konsulenter på timebasis – ville de kinesiske firmaer bare ikke købe. De ville kun have juniorkonsulenter, og den verden arbejder 7N ikke i.

Det kunne Hedaa måske have forudset, hvis han havde undersøgt markedet mere grundigt. Men det gjorde han ikke. Hvor der handles, der spildes.

Kina er ikke det eneste sted, Hedaa har ramt muren. Også i USA har han prøvet sig frem og lukket ned igen. I Californien ville de højtspecialiserede IT-folk, som 7N lever af at være agent for, kun være med i projektet, hvis de fik aktieoptioner.



Og det hørte ikke med i 7N-pakken, der ellers er attraktiv både på løn og sammensætning af opgaver.

Siden prøvede 7N sig frem på USAs østkyst, men her magtede den landechef, som Hedaa engagerede, ikke at opbygge en tilstrækkelig solid forretning.

»Egentlig er det mærkeligt. Vi er specialister i at finde de topprofessionelle IT-konsulenter – tierne – som vi kalder dem. Det er de konsulenter, der både kan programmere på højt plan, projektlede, skabe arkitekturer og overskue komplicerede programmer. Vore kunder værdsætter dem højt. Men vi har indimellem haft svært ved at finde de rigtige sælgere – landechefer, som dybt nok forstår, hvad det er for en forretning, vi forsøger at drive. Det tager ofte nogle år, før man rigtig finder ud af det, og det er dyre lærepenge,« fortæller Jeppe Hedaa.

I gang i flere lande

Nu har Hedaa sat landechefansættelser mere i system. Og 7N har i dag en ganske god forretning i Norge, Tyskland, Schweiz, Sverige, Polen og Indien.

Regnskabet vidner da også om stigende omsætning med salg af freelancetimer på konsulentbasis. 500 mio. kr. nåede omsætningen op på i 2013 med et overskud efter skat på godt ti mio. kr.

Berlingske har sat Jeppe Hedaa stævne for at høre om ledelse af højtspecialiserede IT-freelancerere, som 7N – et af Danmarks største konsulenthuse – p.t. beskæftiger godt 700 af. Kunderne er de store koncerners IT-udviklingsafdelinger.

I Danmark er det typisk virksomheder på top 20-listen. I udlandet er 16 folk fra Hedaas stald p.t. på opgave hos schweiziske Credit Suisse, der selv beskæftiger 16.000 ansatte i sin IT-afdeling. Blot et af flere eksempler på 7Ns arbejde uden for Danmarks grænser.

Men snakken om ledelse af IT-freelancere er hurtigt overstået. For dybest set handler det om, at IT-frelancere på højt plan ikke skal ledes, men nurses.

»Det er nørder, der elsker at lave god IT. Vores opgave i ledelsen er at aftale en ramme for deres arbejde og betjene dem. Vi kan flytte sten, som er i vejen for dem, i kraft af det netværk, vi kan trække på. Eller vi kan smide ressourcer og penge efter at overvinde en forhindring. Men typisk beskæftiger vi kun IT-folk, der kan selv – dem vi kalder tierne, der performer helt i top. Kunsten er ikke at lede dem, men at rekruttere og fastholde dem, for der er stor konkurrence om lige netop den type arbejdskraft,« siger Jeppe Hedaa.

Hedaa selv har en højere handelseksamen og en lederuddannelse fra forsvaret som løjtnant i livgarden. Det IT, han kan, har han selv lært sig. Han er autodidakt i branchen – i øvrigt som mange af de bedste IT-konsulenter.

Rekruttering er den store flaskehals

Den store flaskehals hos 7N er netop rekrutteringen.

»Vi kan ikke vokse meget mere i Danmark. Der er ikke ret mange flere tiere at finde. Derfor ekspanderer vi også i udlandet.«

Flere af Hedaas landechefer og områdechefer har mere end 3.000 interview bag sig, så de ved efterhånden godt, hvordan de spotter en IT-freelancer, der har både de hårde og de bløde kvalifikationer, der kræves for at arbejde for 7N.

»Vi har brugt mange ressourcer på at opbygge en rekrutteringspraksis, som begynder at vise resultater. De folk, vi ansætter, værdsætter den frihed, det ansvar og de opgaver de får hos vores kunder. Vi skal hele tiden være attraktive, og det gør vi især ved ikke hele tiden at puste dem i nakken, men stole på, at de kan løse opgaverne.«

Motivationen hos freelancerne er høj løn, og friheden fra at skulle sælge sig selv ind på en ny opgave, mens man er fuldt koncentreret om det, man allerede udfører.

Ejerledelse har sine fordele

Ledelse af vidensvirksomheder er en ting – ejerledelse af vidensvirksomheder en anden. Det sidste sætter også sit præg på 7N.

Direktør og hovedaktionær Jeppe Hedaa opfatter nemlig sig selv som ejerleder.

Det betyder, at han i modsætning til ansatte direktører nok handler impulsivt og prøver sig frem, som de fejlslagne satsninger i Kina og USA er udtryk for. Men også, at han tænker på langt sigt og har andre mål med at drive virksomhed end de rent økonomiske.

»For os kommer indtjeningen ind på en femteplads. Det vigtigste er at vokse globalt og blive en veldrevet vidensvirksomhed. Jeg siger selv, at vi vil være verdens bedste. Det er måske en flot udtalelse, men det, at vi siger, at det er målet, gør jo, at vi hele tiden holdes til ilden af de IT-konsulenter, som vi beskæftiger,« mener Jeppe Laurits Heeda.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere