Del : SMS
Berlingske Business

Videnskabelig sangfugl blev Europas største guldfugl

18BUSSang-hippier.jpg
Cathrine Sadolin og Henrik Kjelin påstår, at de kan lære alle at synge. Deres undervisning bygger på en videnskabelig teknik, og sammen har de oprettet Europas største sanginstitut. Foto: Thomas Lekfeldt

Cathrine Sadolin og hendes mand har forsøgt at fjerne mystikken fra sangundervisning og har etableret Europas største sanginstitut baseret på en ligefrem forretningsmodel og en anatomisk tilgang til sangteknik.

Artiklen fortsætter under annoncen

»Træk vejret med maven og syng, som var du en lille båd på havet.« Med de instrukser forsøgte Cathrine Sadolin hele sin ungdom at lære at synge. Uden held.

»Det giver jo ingen mening – man kan ikke trække vejret med maven, og det med den lille båd er rent nonsens,« siger Cathrine Sadolin, mens hendes krøllede hår danser i frustration.

Ifølge hende og hendes ægtefælle, Henrik Kjelin, er sangundervisningsbranchen dybt forældet, og det er ikke mærkeligt, at mange undervisere har svært ved at tjene penge.

17BUSMartin-Lavlund.jpg

»Sangteknikken befinder sig i middel­alderen. Teknikkerne stammer fra dengang, og mange er endda stolte af det,« siger Cathrine Sadolin.

Hun er modstander af, at dygtige sang­lærere udråbes som guruer, og at det meste af undervisningen er baseret på tro og erfaring frem for teknik og forskning.

Derfor har parret oprettet Complete Vocal Institute, som er et sanginstitut for professionelle sangere, hvor undervisningen i stedet bygger på en anatomisk tilgang til sangundervisning.

Complete Vocal Institute blev etableret i København for ti år siden, men findes i dag i 24 lande med knap 300 undervisere tilknyttet. Efter tre års undervisning får deltagerne en certificering, som de skal holde ved lige med nye kurser hvert tredje år.

»Vi har skabt et professionelt miljø omkring undervisningen, og det er derfor, det er blevet en succes. Det er ikke Cathrine, der har magiske kræfter som læremester, men i stedet er vi åbne om den teknik, vi bruger, og at den udvikler sig løbende,« siger Henrik Kjelin.

09busstavanger.jpg

Begyndte fra scratch

Det er Cathrine Sadolin, der har udviklet teknikken, der på dansk kaldes komplet sangteknik. Hele sit liv har hun været fast besluttet på at blive sanger. »Hvis man kan synge Bach, må man være lykkelig«, var hendes opfattelse, men drømmen har været svær at få til at gå i opfyldelse; ikke mindst fordi Cathrine lider af astma.

På trods af, eller måske i kraft af, neder­lagene i sanglokalet rejste hun til London og begravede sig i bøger om anatomi og lydbølger.

»Jeg begyndte at forstå, hvordan stemmen fungerer på et basalt og naturvidenskabeligt niveau. De fleste lærere underviser jo folk, der i forvejen har talent og per automatik bruger teknikkerne fra begyndelsen, men jeg var tvunget til at være bevidst om min krop og min stemme,« siger Cathrine Sadolin.

Hun afprøvede sin videnskabelige tilgang til at lære at synge både på sig selv, klassiske sangere og forsangere i dødsmetalbands og udgav sine studier i en bog, der blev kendt litte­ratur i det skandinaviske sangmiljø.

»Folk begyndte at bruge teknikken i deres undervisning, men desværre kunne vi hurtigt se, at »brandet« blev udvandet, for de færreste havde lært, hvordan teknikken anvendes,« siger Henrik Kjelin.

Med hjælp fra Cathrines entreprenante bror tog de derfor et lån i banken og etablerede Complete Vocal Institute, som rykkede ind i en bygning ved Kultorvet i København i 2005. I løbet af få måneder havde 150 sangere skrevet sig op til kurserne, og efter otte måneder var instituttet det største i Europa.

I dag har knap 1.400 sangere gennemført uddannelsen på Complete Vocal Institute. Det er på verdensplan den største gruppe af undervisere, der underviser i den samme teknik. Kun ti procent af de omkring 200 elever årligt er danskere, og det er i høj grad den internationale efterspørgsel, der får virksomheden til at løbe rundt.

COMPANY-RESULTS-DISTRIBUTION-TEXTILE-FILES

Respekt for kunstneres drømme

Instituttet tilbyder et intensivt tre måneders forløb for professionelle sangere, der ønsker at forbedre deres teknik, og en treårig uddannelse, som certificerer deltagerne til selv at undervise i teknikken.

Det koster godt 50.000 kroner per år at deltage i den treårige uddannelse, og instituttet modtager ingen offentlig støtte. Sidste år omsatte virksomheden for 13,8 millioner kroner og havde et årsresultat på 1,4 millioner kroner.

»Vi er meget bevidste om, at vi skal drive en forretning. Folk skal have noget ud af det fra første time. Musikere er passionerede mennesker – hvis ikke det, de bruger tiden på, virkelig optager dem, laver de noget andet,« siger Henrik Kjelin og suppleres af Cathrine Sadolin.

»Vi har ikke så meget ærefrygt over for selve undervisningsteknikken, men vi har stor respekt for, at vi arbejder med kunstneres liv og drømme. Mange har sparet op i lang tid og er rejst fra kone og børn – jeg har selv prøvet det, og derfor er det vigtigt, at der ikke er noget bullshit over det, vi leverer.«

Ved siden af undervisningen forsker Cathrine Sadolin fortsat i at kortlægge forskellige lyde og samarbejder blandt andet med Nottingham University Hospital.

Tiger Notting Hill

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere