Del : SMS
Berlingske Business

»Vi vil give noget igen«

aaa
Efter at have taget en gratis uddannelse på CBS ønsker de to litauiske studerende, Kristijonas Zibustis og Kristupas Saikus , at bidrage med noget til det danske samfund – det vil de gøre ved at etablere egen virksomhed i Danmark. Foto: Liselotte Sabroe Foto:

Efter at have taget deres uddannelse på CBS drømmer to litauere om en tilværelse som iværksættere i Danmark.

Artiklen fortsætter under annoncen

»Vi har fået en gratis uddannelse og dagpenge, da vi blev færdige med at læse her i Danmark. Nu vil vi gerne give noget tilbage.«

Ordene er Kristupas Saikus’. Den 23-årige lituaer fra Vilnius har boet i Danmark i godt fire år sammen med sin klassekammerat og barndomsven, Kristijonas Zibustis.

De har begge læst en bachelor i erhvervsøkonomi, mens de har delt en lejlighed og arbejdet på deltid på hoteller og restauranter i København. Nu er de på vej til en tilværelse som danske iværksættere med virksomheden Matchmythesis, som skal hjælpe studerende med at finde en virksomhed, de kan skrive speciale om og få ansættelse hos efterfølgende.

»Vi oplevede selv, hvor vanskeligt det kan være at bruge sit speciale i den virkelige verden. Vi kunne se, at der var et behov for en kontakt mellem virksomheder og de studerende i Danmark,» siger Kristupas, der har planer om at ansætte danskere, hvis virksomheden bliver en succes.

20BUSTo-ivaerksaetter-fra-L.jpg

For de to litauere vil gerne bidrage – også selv om de indimellem undlader at fortælle, hvor de kommer fra af frygt for danskernes reaktion. Og de er ikke de eneste udenlandske studerende, som har det sådan. Ser man rundt på de andre iværksættere i lokalet, er de fleste også fra udlandet. Og sådan er det ikke kun i CBS’ iværksætterhus.

En rundringning til lederne af iværksætterprogrammerne på CBS, DTU, Via University College, SDU, Aalborg Universitet og Aarhus Universitet viser, at de udenlandske studerende er overrepræsenteret på iværksætterprogrammerne. Kun på Aarhus og Syddansk Universitet fylder de endnu ikke så meget, men det skyldes ifølge universiteterne, at iværksætterprogrammerne her endnu ikke er udbudt på engelsk.

På CBS er de udenlandske studerende på seks år gået fra at udgøre en tiendedel til en tredjedel af iværksætterspirerne og er ifølge forretningsleder Martin B. Justesen med til at skabe et mere dynamisk miljø, fordi de er opvokset under andre vilkår end herhjemme.

»Det giver dem nogle andre ideer og muligheder, fordi de har et mere internationalt netværk fra begyndelsen,« siger han.

Samme melding kommer fra de øvrige uddannelsesinstitutioner.

PIX-mettef

De to litauiske iværksættere har da også vidst, siden de var teenagere, at de ville udenlands for at studere. Både fordi de gerne ville undgå at bo hos deres forældre, hvilket de fleste studerende gør i Litauen, men også for at få en bedre uddannelse.

At valget faldt på Danmark, skyldes et højt kvalitetsniveau i uddannelserne, forklarer Kristijonas.

»Danmark er kendt for høj kvalitet, og derfor vil vi også udvikle vores virksomhed her,« siger han.

Og Danmark har brug for flere iværksættere fra udlandet. Selv formår de danske iværksættere nemlig ikke at vokse i tilstrækkelig grad. Under en procent af de nyetablerede virksomheder formår at blive vækstvirksomheder fem år efter deres opstart. Flere dygtige udenlandske iværksættere kan være med til at drive væksten frem, lyder det fra eksperter, hvilket også har fået regeringen til at give de bedste udenlandske iværksætterspirer hurtigere adgang til Danmark. Spørger man Kristupas og Kristijonas er det da også deres mål.

»Vi ser Danmark som et fantastisk sted med mange muligheder, som vi gerne vil gøre endnu bedre,« slutter Kristupas.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere