Del : SMS
Berlingske Business

Vi vil gerne være ligesom Levi's, men med et budskab

24BUSVaekst-2.jpg
Det var Sheraz Mudassar og Sheikh Momins crickettræner, der i sin tid opfordrede dem til at deltage i Mind Your Own Business. Tre år efter driver de forsat forretningen B N1C3. Foto: Asger Ladefoged

Sheraz Mudassar og Sheikh Momin deltog for tre år siden i iværksætterforløbet Mind Your Own Business. I dag driver de fortsat deres tøjkoncept mod mobning og har planer om at starte på CBS efter sommer.

Artiklen fortsætter under annoncen

»Hvis du kom ind som kunde for at se på vores T-shirts, ville jeg ikke bare stå og kigge. I stedet ville jeg henvende mig; »prøv engang at se, hvilke lækre kvaliteter vi har.« Det handler om eksponering.«

Sheraz Mudassar bevæger kontrolleret hænderne foran sig, mens han taler og demonstrerer overlegent sine salgsevner. Det er noget, han har lært af sin mentor i forbindelse med projektet Mind Your Own Business, og det er noget, forklarer Sheraz, som han også bruger, når han skal lave præsentationer på HF-studiet.

»Når du køber vores t-shirts, køber du også vores budskab. Derfor bliver vi også nødt til selv at være forbilleder«

Sheraz Mudassar, 19-årig iværksætter fra Tingbjerg
DEL CITAT

For Sheraz Mudassar og Sheikh Momin strækker Mind Your Own Business sig i det hele taget langt ud over de otte måneder, forløbet varede. Sammen med to andre har de planer om at gøre deres virksomhed til en rentabel forretning, ligesom erfaringerne har været med til at skubbe til de unge mænds fremtidsplaner.

mind

T-shirts med budskaber

Mikrovirksomheden hedder B N1C3 (udtales Be Nice) og sælger tøj med påtrykte budskaber mod mobning. Sheraz Mudassar og Sheikh Momin har planer om at lave en hel kollektion, men har til at begynde med været bevidste om at udvælge produkter med en stor målgruppe.

»T-shirts er mainstream, alle går med T-shirts, og i Tingbjerg går mange også med caps,« siger Sheraz Mudassar.

Kollektionen består i dag af fire forskellige T-shirts og kasketter i to forskellige farver. På alle varerne er virksomhedens logo – et stort B – og print som »be nice think twice« eller »show some respect«.

Kasketterne importeres fra USA, og Sheikh Momin står for økonomien, mens Sheraz Mudassar tager sig af at designe printet, som påtrykkes hos et lokalt trykkeri.

»Når du køber vores t-shirts, køber du også vores budskab. Derfor bliver vi også nødt til selv at være forbilleder,« siger Sheraz Mudassar.

Han og Sheikh Momin er begge 19 år, bor i Tingbjerg nord for København, har rødder i Pakistan, går på HF og spiller cricket i deres fritid. De har i dagens anledning også begge to sorte rullekravebluser, sneakers og store armbåndsure på.

Coolshop1

De ved, hvad de vil. Når de bliver færdige med HF til sommer, er det planen at søge ind på CBS for at blive bedre rustet til at drive forretning. Størstedelen af Sheikh Momins familie er selvstændige og forretnings- drivende, og han er stålsat på selv at blive iværksætter.

Lige nu er B N1C3 en non-profit organisation. De fire medlemmer mødes to timer om ugen i et baglokale i Tingbjergs beboerhus, og overskuddet sendes til Børnenes Vilkår. Men Sheraz Mudassar håber at kunne udvide kollektionen og udvikle virksomheden.

»Vi vil være ligesom Levi's, men med et budskab,« siger han.

Foran fotografen er de unge mænd imidlertid ikke meget for at trække i t-shirtsene. Kasketten afvises også med en forklaring om, at den ødelægger frisuren.

16BUSVaekst-computerboern.jpg

Det er i det hele taget svært at afgøre, præcis hvor mellem leg og seriøs forretning B N1C3 befinder sig. Til gengæld er der ingen tvivl om, at erfaringerne er brugbare, og at Sheraz Mudassar og Sheikh Momin mener det, når de siger, de vil være forretningsmænd.

»Vi ved meget mere nu, og titlerne – bestyrelsesmedlem og kasserer – tæller godt på CVet,« siger Sheikh Momin.

I sidste måned modtog B N1C3 seks uopfordrede jobansøgninger, hvoraf to blev kaldt til samtale. Alle ansøgerne var blandt medlemmernes venner, og de to, der blev kaldt til samtale, endte begge med at blive ansat. På kontrakt naturligvis.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere