Del : SMS
Berlingske Business

»Vi hylder dem, der tør løbe risikoen«

24BUSsoeren-smedegaard-hvis.jpg
Søren Smedegaard Hvid er EY-partner og ny styrmand på den danske del af erhvervslivets årlige konkurrence »EY Entrepreneur of the Year«, hvor virksomhederne bliver målt og vejet efter en række parametre. Foto: Simon Skipper

Søren Smedegaard Hvid er ny chef for vækst­konkurrencen EY Entrepreneur of the Year. Han mener, at der bliver flere og flere gode grunde til at hylde erhvervslivets vækstskabere.

Artiklen fortsætter under annoncen

En håndfuld af erhvervslivets mest innovative og vækstorienterede virksomheder står igen til at komme i rampelyset og blive udnævnt til at være de forbilleder, andre bør tage ved lære af.

Men når revisions- og konsulenthuset EY tirsdag officielt skyder vækstskaberdysten Entrepreneur of the Year i gang for i år, er det med en ny mand ved roret. Fremover er det EY-partneren Søren Smedegaard Hvid, der står i spidsen for det, der bliver kaldt erhvervslivets Oscar-uddeling.

Og sammenligningen med filmbyen Holly­woods hyldest af sig selv og dens aktører er hverken ny eller tilfældig. Det ændrer dog ikke ved, at den både er central og fyldestgørende, mener Søren Smedegaard Hvid.

26BUSPix-Jesper-Buch.jpg

»Det er ganske enkelt verdens største konkurrence for vækstvirksomheder – og efter min opfattelse erhvervslivets Oscar. Derudover er det en hyldest til nogle, der har gjort det bedre end godt. Det er en hyldest til nogle, der har udvist et kæmpeengagement og har været innovative, og som har turdet være nysgerrige,« siger han og tilføjer:

»Vi hylder dem, der tør løbe risikoen, og som har et engagement, der lyser ud af øjnene, og som har haft et bemærkelsesværdigt held med det. Det er til gavn ikke bare for dem selv. Vi hylder dem, der skaber dynamik, stolthed og arbejdspladser.«

06BUSChristian-Oeyraboe.jpg

Den største dyst for erhvervslivet

Det er nu 19. gang, at EY, som tidligere var kendt som Ernst & Young, skyder konkurrencen i gang på dansk jord. Dysten er verdens største for erhvervslivet, og det er ikke hvem som helst, der tidligere har stjålet rampelyset for senere at blive særdeles tunge aktører på deres felt. Af indenlandske eksempler kan nævnes Pandora og Jysk, af udenlandske støder man på navne som LinkedIn, Amazon og Dell.

Alle som én er de virksomheder, som på et tidspunkt er kommet gennem nåleøjet og har mere end matchet deltagerkravene om stabil høj vækst på en række parametre. De er grundlæggende eksempler, som er værd at lære noget af.

Det er ikke noget tilfælde, at 39-årige Søren Smedegaard Hvid nu har overtaget arbejdet med at identificere Danmarks mest misundelsesvækkende vækstvirksomheder fra kollegaen Carsten Collin, der tegnede konkurrencens danske del i årevis. Søren Smedegaard Hvid er nemlig talknuser helt ind til benet med ca. 20 års erfaring i branchen. Han kom fra revisionshuset KPMG, hvor han netop har arbejdet med små- og mellemstore virksomheder og iværksættere.

Pix-tlp

Derudover har han så at sige iværksætter­genet i blodet. I sin opvækst oplevede han, hvordan hans far selv fik en trykkerivirksomhed til at spire og gro, og blandt andet den oplevelse viste ham, hvordan man skaber sit eget værk – og hvordan man overkommer de største barrierer.

»Både min karriere og opvækst har givet mig forståelse for, hvad der driver værket. Det på mange måder. Men mest af alt har det nok lært mig at sætte pris på de mennesker, der har modet til det. De, der tør, og som er villige til at løbe risikoen. Det er dem, der i sidste ende kan skabe noget, som vi efterfølgende alle kan lære noget af,« siger han.

07BUSjanus-krarup.jpg

Danmark er udfordret

Og den indstilling til iværksættere, selvstændige og mindre virksomheders værdi er helt central for Søren Smedegaard Hvid. Og han mener ikke, man skal undervurdere værdien af det. Heller ikke hvis man ser på området gennem makroøkonomiske briller. For Danmark er alt andet lige i en skærpet global konkurrencesituation, hvor man i Søren Smedegaard Hvids optik bare må acceptere, at tendensen peger på mindre indenlandsk produktion – og dermed færre produktionsjob og skatteindtægter derfra.

»Der er jo ingen tvivl om, at Danmark er udfordret på flere fronter. Derfor er det så vigtigt, at vi opretholder og forbedrer kadencen. Vi skal værne om det, vi har, og forbedre, hvor der er plads til det. Og her handler det i høj grad om at sørge for, at vores højtuddannede får indsigt i og lyst til at kaste sig ud iværksætteriet,« siger han og tilføjer:

»Det er der allerede masser af spændende eksempler på. Bare se på robotteknologien, som virkelig rykker for tiden. I dag er de højtuddannede ikke så bange for at satse på en tilværelse som selvstændig som tidligere. Det skal vi arbejde på bliver endnu bedre.«

Inspiration skaber ringe i vandet

I den forbindelse mener Søren Smede­gaard Hvid, at man skal huske på, at inspiration er noget, der skaber ringe i vandet.

iværksætteri

»Det er selvsagt fantastisk, når nogen skaber noget, der skaber et fodaftryk, som måske på sigt kan ses på BNP-væksten. Men motivationsfaktoren over for andre skal man næppe undervurdere. Det er alle mulige, der kan blive inspirerede,« siger han og tilføjer:

»Selv store virksomheder holder øje med, hvad der sker i laget nedenunder. Virksomhederne, som gør en forskel, bliver rolle­modeller for konkurrenter, samarbejdspartnere med mere. Selv virksomheder, der står over for eksempelvis et generationsskifte, nyder godt af inspiration. Alle får jo energi af at se, at store ting er mulige, hvis man er målorienteret nok.«

(FILES) The Apple logo is seen in this September 11, 2012 file p

Derfor har Søren Smedegaard Hvid ingen ambitioner om at vende den hjemlige vækstdyst, EY Entrepreneur of the Year, på hovedet. Under hans lederskab skal konkurrencen selvsagt have mulighed for at udvikle sig, at gro og tage nye tendenser til sig.

Men omvendt handler det for ham om at gribe faklen og bygge videre på den interesse, vækstdysten allerede vækker blandt både virksomheder og andre interessenter. Også fordi der selvsagt er mere jordnære årsager til, at EY fortsat kaster store ressourcer i at gennemgå tusinder af regnskaber, analysere tal og interviewe utallige virksomhedsledere i arbejdet på at komme frem til de mest strålende lys blandt den mest bemærkelsesværdige procent af danske virksomheder.

19busPix-Jonathan Løw.jpg

EY-partneren lægger ikke skjul på, at det på den ene side handler om at skabe kontakter og knytte bånd til virksomheder, der kan vise sig at blive fremtidige aftagere af EYs varer. Derudover handler det også om at turde være med til at eksponere de nominerede virksomheder til resten af erhvervslivet.

»Vores medarbejdere har jo også en passion for de inspirerende virksomheder. Vi har en forkærlighed for entreprenører. Vi vil gerne arbejde sammen med dem – både nu og når de har vokset sig større,« siger Søren Smedegaard Hvid og tilføjer:

»Vi er faktisk mange i EY, som er stolte over, at vi er en del af dysten og er med til at eksponere alle de her interessante virksomheder. Det er selvfølgelig noget, der kan give muligheder for forretninger for os på et eller andet tidspunkt, og det er godt, men grundlæggende handler det også om at gøre noget, vi ved, er helt centralt og vigtigt for samfundet.«

EY WEOY palme

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere