Del : SMS
Berlingske Business

»Vi ejer ønskelistemarkedet«

06BUSaddwish.jpg
Brian Petersen og Kasper Refskou Jensen har store planer for deres virksomhed addwish, og lige nu overvejes det at flytte marketing og salg til USA.

En indsprøjtning af risikovillig kapital på ti millioner kroner gav Brian Petersen og Kasper Refskou Jensen friheden til at arbejde fuldtid på deres egen virksomhed, addwish, der hurtigt voksede. Nu vil de overtage verden.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det er et rent iværksættereventyr tilsat en pæn portion risikovillig kapital.

For fem år siden stod Brian Petersen i den lokale Imerco mellem røde gourmetstegepander og blomsterprikkede tekander. Han var inviteret til bryllup og havde i forbindelse med bryllupsgaven tyet til den nemme løsning.

Martin Vang_b.dk

Butikkædens egen ønskeliste gjorde det muligt for kunderne at udpege deres ønsker fra varekataloget. Når der blev købt en stegepande til det kommende brudepar, ja, så blev det registeret i samtlige Imerco-butikker, og brudeparret slap for at stå med 16 ens røde gourmetstegepander.

Men det virkede oldnordisk, husker Brian Petersen og spurgte sig selv, hvorfor der ikke var nogen, som havde opfundet en hjemmeside, hvor man kunne samle samtlige butikkers varekatalog på en interaktiv ønskeliste.

Samme aften gennemtrevlede han internettet og fandt kun frem til nogle sporadiske forsøg på at lave sådan en ønskeliste. Iværksætternæsen havde færten af et potentielt marked. Brian Petersen spurgte nogle gutter på Telmore, om de mon ville hjælpe ham med at udvikle konceptet. For markedet lå lige foran dem, mente han.

pix-pengesedler

Kasper Refskou Jensen bed på og blev hans makker. I tre et halvt år knoklede de hver eneste aften, når de kom hjem fra deres respektive job. Når aftensmaden var taget af bordet og børnene lagt i seng, tog det andet arbejde over. Drømmen. De to iværksættere sad ofte fra kl. 20.30 til 1.00 om natten og udviklede den interaktive ønskeliste, der senere fik navnet addwish.

Kapitalbehov

Langsomt koblede danske butikskæder sig på deres interaktive ønskeliste. Det hele begyndte at tage form og gå hurtigere, men hvis de nogensinde skulle følge med udviklingen, var der behov for yderligere kapital.

Så for halvandet år siden begyndte de at gennemsøge venturemarkedet herhjemme. De kom i kontakt med den danske venturefond Sunstone Capital, der så samme potentiale i Brian Petersen og Kasper Refskou Jensens idé. Venturefonden endte med at smide fem millioner kroner i virksomheden plus fem millioner oveni fra Vækstfonden.

Det skete, selv om de to gutter kun havde søgt om tre millioner kroner.

»Det ændrede vores virksomhed med det samme. Vi kunne sige vores arbejde op og rykke ind i kontorlokaler i København, hvor vi virkelig kunne udvikle virksomheden,« siger Brian Petersen.

Overtager verden

Hos Sunstone Capital var man ikke i tvivl om at investere i addwish, da man sad over for de to iværksættere, fortæller Christian L. Jepsen, partner hos Sunstone Capital.

»Der er så mange fordele ved deres koncept. Det er jo ikke en telemontør, vi investerer i. Den her virksomheder er born global og kan indtage rigtig mange markeder, hvis ønskelisten går viralt,« siger han.

Derfor vurderede Sunstone Capital med det samme, at tre millioner kroner var for få midler til virkelig at udvikle virksomheden. Christian L. Jepsen sammenligner det med at cykle langsomt. På et eller andet tidspunkt tilter man i grøften. Der skulle mindst ti millioner kroner i addwish, så virksomheden på sigt kan dominere markedet.

Den risikovillige kapital gjorde det samtidig muligt for de to iværksættere at ansætte ti mennesker, der hjælper med design og salg, så den interaktive ønskeliste virkelig kan bide sig fast i det danske marked.

»Vi ejer ønskelistemarkedet i Danmark,« siger Brian Petersen og fortæller, at 800 butikker lige nu benytter sig af deres interaktive ønskeliste, addwish.

Det er primært danske butikker, der fylder på ønskelisten, men flere engelske, tyske og svenske butikskæder har koblet sig til addwish. Sågar sydafrikanske og amerikanske butikskæder har fundet frem til dem.

»Og det var endda uden noget aktivt salgsarbejde. De kom bare af sig selv,« siger han.

Men udviklingen skal fortsætte, og derfor ansatte addwish for en måned siden en engelsk sælger, som skal »erobre Europa« inden for de næste par år, som Brian Petersen siger. Og det stopper ikke her. De to iværksættere overvejer at rykke dele af virksomheden som salg og marketing til USA, så konceptet virkelig kan tage fart og begynde at give afkast.

Lige nu tjener de nemlig ingen penge hos addwish, så det er fremtidsplanen at indføre betaling fra butikskæderne, når de kobler sig på den interaktive ønskeliste. På den måde kan iværksætterne henvise til specifikke butikker, når man for eksempel skriver »rød gourmetstegepande«. Ambitionen er klar.

»Nu vil vi ud at overtage ønskelistemarkedet,« fortæller Brian Petersen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere