Del : SMS
Berlingske Business

Ventureinvesteringer sætter rekord

21BUSBellmetric-bestaar-af-.jpg
Bellmetric består af fire unge fyre – fra venstre til højre: Mads-Emil Larsen, Janus Lindau, Asser Femø og Mikkel Bach-Mortensen. Foto: Keld Navntoft

De danske venturefonde har for alvor rejst sig oven på krisen. Sidste år investerede ventureselskaberne omkring to milliarder kroner, og dermed nåede 2013 det højeste niveau siden før krisen.

Artiklen fortsætter under annoncen

De danske venturefonde har lagt finanskrisen bag sig. En frisk analyse fra Vækstfonden og kapital- og ventureselskabernes brancheforening, DVCA, viser, at 2013 satte rekord for ventureinvesteringer med godt to milliarder kroner. Det er det højeste niveau siden 2008.

»Vi ser en positiv udvikling, hvor investeringsaktiviteten har været stigende i løbet af de seneste kvartaler. 2013 har generelt været et rigtig fornuftigt år,« siger Ditte Rude Moncur, analysechef i Vækstfonden.

2003bell

Analysen omfatter 77 procent af venturemarkedet, og de omfattede selskaber investerede i alt 1.592 millioner kroner i 2013. Når man medregner de resterende ventureselskaber, estimeres det samlede beløb til omkring to milliarder kroner.

Jannick Nytoft, direktør i DVCA, peger på, at 2013 bygger oven på en længere positiv udvikling.

»Der har været solid fremgang i det danske venturemarked de seneste to tre år, og ser man på hele 2013, må man sige, at det går rigtig godt,« siger han og fortsætter:

»Nu har statsministeren talt om, at der er et generelt stemningsskifte i økonomien. Vi må konstatere, at når vi taler om ventureinvesteringer, så er det mere end et stemningsskifte. Og det vidner om god, fornyet optimisme i branchen.«

Hotte iværksættere

SEED Capital er den største danske venturefond for virksomheder i de tidlige udviklingstrin. Her er billedet det samme som i analysen.

»Det har været et rekordår for os. Kigger du på investeringsaktiviteten inden for tidlige aktiviteter, havde vi 19 sidste år. Det er det højeste, vi nogensinde har haft,« siger investeringsdirektør Niels Vejrup Carlsen.

Han peger på, at kvaliteten hos de virksomheder, der henvender sig, bliver bedre og bedre, og han mener, det skyldes et stemningsskifte i iværksætterbranchen:

»Det er igen blevet moderne at være entreprenør. Tidligere var der måske en tendens til, at »sønnike skulle ud og have et rigtigt job«, men i dag er det blevet hot at være iværksætter. Det er en utrolig positiv tendens for os som investorer og for samfundet.«Investorerne har dog blandede forventninger til 2014. Efter to kvartaler hvor alle forventede at investere mere eller fastholde niveauet, forventer 29 procent af venturefondene at investere mindre i første kvartal af 2014. Ifølge Ditte Moncur Rude er der dog ikke grund til bekymring.

Lars Larsen scorer milliarder Jysk betaler en halv million i b

»Det kan der være mange årsager til. Forventningerne er ofte lidt lavere i årets sidste kvartal, så der kan være noget sæsonbias i det. Det hopper meget op og ned. Det kan være, fondene her i sidste kvartal fik lukket en masse investeringer og ikke har noget konkret liggende, de forventer at lukke nu,« siger hun.

Hos SEED Capital forventer Niels Vejrup Carlsen, at det høje niveau fra 2013 fortsætter:

»Vores muligheder ser fortsat rigtig gode ud, så vi forventer egentlig en investeringsaktivitet på samme niveau. Jeg tror ikke nødvendigvis, 2014 bliver endnu et rekordår, men jeg tror, det bliver et godt år.«

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere