Del : SMS
Berlingske Business

Velpolstrede pengetanke bag hårdkogt iværksætterfabrik på Østerbro

26BUSSimon-Sylvest.jpg
Der er højt til loftet i startup-virksomheden Founders.De starter virksomheder og udliciterer dem. Så starter de flere. Og så videre. Simon Sylvest er partner i virksomheden. ?Foto: Emil Hougaard

En trio af velpolstrede private fonde er det økonomiske fundament for Østerbro-inkubatoren Founders A/S. Den kalder sig en iværksætterfabrik og fokuserer blandt andet på at systematisere iværksætterprocessen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Succesfyldt iværksætteri er mere end en god idé og en benhård arbejdsindsats. Den er også en proces; En proces, der kan analyseres og sættes i system.

Det mener teamet bag iværksætter-inkubatoren Founders A/S i hvert fald, og den holdning er de ikke alene om. Tre svulmende, danske pengetanke har nemlig valgt at stå skulder ved skulder for at levere den pengestrøm, som er fundamentet for Founders. Det drejer sig om pengetanke under Bestseller, William Demant Invest og Lego-ejeren Kirkbi.

De bagvedstående ejere vælger dog bevidst at holde sig i baggrunden og lade de fire partnere bag Founders-konceptet styre slagets gang. De er Peter Heering, Ulrik Trolle, Stefano Zorzi og Simon Sylvest. Og spørger man sidstnævnte, så ligger der en klar filosofi bag konceptet Founders A/S.

»Man kan kalde os et startup-studio. Vi bygger simpelthen virksomheder og gør det på en platform af erfaring. Vi har en udviklet og efterprøvet proces samt et veldefineret fokusområde,« siger han og tilføjer:

»Vi tror simpelthen ikke på, at iværksætteri er en kunstart – det er i stedet en disciplin.«

25BUSChristian-Walther-OEyr.jpg

Lokaler på Østerbro og i Berlin

Founders A/S så dagens lys i 2012. Ideen var udviklet over en årrække hos partnerne bag konceptet, og de fik overtalt de tre pengetanke, der i dag udgør de økonomiske muskler, til at indgå en aftale om finansiel støtte.

Founders-partner Simon Sylvest vil ikke offentliggøre, hvor mange penge fondene bag har lovet at skyde i projektet, men inkubatoren, der har lidt over ti fastansatte samt ti rullende projekter, som i sig selv også har aflønnede folk, er ikke en gratis omgang. Alt i alt lægger Founders’ lokaler på Østerbro i København samt dets lille kontor i Berlin gulv til omtrent 50 mennesker. Det er lig med substantielle faste udgifter.

Det er dog en del af dealen, fortæller Simon Sylvest. Han gør det klart, at Founders A/S er noget andet end en kortsigtet investorvej for afkastssultne investeringsfonde.

mind

»Man skal ikke misforstå det. Founders A/S er ikke noget filantropisk projekt. Det er skabt for at give ejerne afkast. Men når det er sagt, så er det med en anden indgangsvinkel end den, en klassisk venturefond ville have. Founders er en maskine, der er målrettet på at lave succesfulde virksomheder – men tidshorisonten er ikke fastlagt,« siger han og tilføjer:

»Nogle gange kan man lave en succesfuld virksomhed på kort tid, andre gange tager det meget lang tid. Vores ejer er ikke fokuseret på et exit-tidspunkt (profitabelt salgstidspunkt, red.), men derimod på at skabe den gode, levedygtige virksomhed.«

Founders er selv idémaskinen

Måden som Founders-teamet forsøger at skabe nye, vedvarende virksomheder på, skiller sig på flere måder ud fra den, man kender fra andre iværksætter-inkubations-programmer. Normalt er det idemændene eller -kvinderne, der selv kommer med en idé, som de så søger støtte, vejledning og midler til. Det sker normalt ved at afgive en mindre ejerandel til inkubatoren.

26busPix-Keith Fobian.jpg

Founders’ fungerer dog på en anden måde. Her er ideerne udtænkt af Founders selv. De fire partnere, resten af de fastansatte samt alle de iværksættere, der allerede er en del af Founders, er selve idémaskinen. Og det er ikke uden årsag. For de arbejder i dag inden for et veldefineret område, hvor de selv mener, de har stor ekspertise og kan se, hvad der fungerer, ikke fungerer – og hvad som kan forbedres. Dermed åbner der sig en verden af reelle ideer til virksomheder og produkter.

»Vi kalder selv vores fokusområde »future of work«. Det handler nærmere betegnet om services, software med mere, som favner den nye arbejdsmarkedsmodel, hvor flere og flere vælger en slags freelance- eller selvstændig-tilværelse, hvor de sælger en service til en virksomhed. Det er det business to business-felt, vi hovedsageligt arbejder inden for,« siger han og tilføjer:

»Her har vi allerede gjort os en masse erfaringer, og de gør os i stand til at se problemstillinger og muligheder. Og det er dem, vi forsøger at udvikle til nye, gennemførlige koncepter.«

13BUSvaekst-side-13.jpg

På udkig efter specialviden

Når først ideen er sået, så arbejder Founders-holdet nogle måneder målrettet på at udvikle konceptet og køre det igennem så mange tests så muligt. Det skal gennemtjekkes, det skal vurderes, om det er et klart defineret marked, hvad konkurrentsituationen er med mere. Herefter er konceptet så klar til at gå videre til næste fase: Projektet skal forankres hos en gruppe »founders«.

Det sker nærmere betegnet ved, at man identificerer personer med specialviden uden for huset og så hyrer dem til opgaven. Lønnen er med Simon Sylvests ord langt fra prangende, men til gengæld får de markante ejerandele i den nystartede virksomhed. Det eneste, der ligger helt fast, er, at Founders bibeholder mindst 51 procent af ejerskabet.

(FILES) The Apple logo is seen in this September 11, 2012 file p

Herefter er det så det nye team, der i samarbejde med Founders-holdet trækker projektet videre gennem, de næste faser, som i allersidste ende skal blive til en profitabel virksomhed. Det kræver hårdt arbejde, og der er ingen garanti for succes.

Succesrate på 10 ud af 11

Simon Sylvest nævner selv det iværksætterordsprog, der siger, at ni ud af ti projekter ender med at gå ned igen. Han nævner også, at ud af de 11 projekter, som Founders A/S har sat i verden siden 2012, er kun et blevet lukket igen.

Det er ikke fordi, han dermed erklærer sig stensikker på, at alle projekterne kommer til at leve op til de allerhøjeste ambitioner – men omvendt, så er der ikke noget, der i Simon Sylvests og de øvrige Founders-partneres optik indikerer, at de ikke fortjener at køre videre, som det er nu.

Coolshop1

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere