Del : SMS
Berlingske Business

Varmeaflæsere har fået ny formand

Den familieejede energimålingsvirksomhed Brunata har netop gennemført et generationsskifte. Nu er det Eva Fischer Hansen, der står i spidsen for at videreføre både den knap 100 år gamle virksomhed og dens nye strategi.

Artiklen fortsætter under annoncen

Der er kommet nye kræfter i formandsstolen hos Brunata. Fremover er det Eva Fischer Hansen, der svinger taktstokken i den knap 100 år gamle virksomhed, som blev overtaget af Fischer Hansen-familien i 1990.

Hun har som bestyrelsesformand netop sat underskrift på regnskabstallene i det forskudte årsregnskab, der løber fra maj til april. Og dermed har hun sat sin signatur på noget så ucharmerende som røde tal på bundlinjen.

Virksomheden, som har over 450 ansatte, har tidligere kunnet præstere mindre millionresultater, men i forrige regnskab (2013/14) blev bundlinjen for moderselskabet Brunata International A/S rød. Det dog kun med knap en million kroner.

13BUSvaekst-side-13.jpg

I det nye regnskab for 2014/15 er det tab dog blevet større – og når nu op på 21 millioner kroner. Det på baggrund af en koncernnettoomsætning på 283 millioner kroner.

Det bekymrer dog ikke ledelsen. Resultatet bliver betegnet som »et kalkuleret underskud«. For Brunata er ikke bare midt i et generationsskifte. Virksomheden, som mange nok kender i form af de servicemedarbejdere, der tjekker varmeforbrug i f.eks. lejlighedskomplekser, har investeret stort i international ekspansion og et helt nyt setup.

Der er altså også tale om et forretningsmæssigt generationsskifte, forklarer Eva Fischer Hansen.

»Som danskejet international familievirksomhed kan vi arbejde langsigtet med markedet og derved skabe dybe og vedvarende forandringer. Vi er polstret til at tage et kalkuleret underskud på den korte bane for at investere og nå en større indtjening, vækst og udvikling på den lange bane,« siger hun i en skriftlig kommentar og tilføjer:

»På den vis står vi godt rustet til at fortsætte arbejdet for det, der altid har været og fortsat er Brunatas værdimæssige drivkraft. Nemlig at fremme bæredygtig adfærd i samfundet.«

BM

Produktion udliciteres

En af de nye forretningsgange i Brunata bliver, at virksomheden fremover vil outsource sin produktion af målerudstyr til virksomheden BB Electronic A/S.

»Brunata har helt konkret brugt penge på flytning af hele målerproduktionen, hvilket selvfølgelig er en større operation både i forhold til udstyr og ændring af arbejdsgange. På den vis har Brunata nu gearet sin kapacitet til at øge produktionen kraftigt i takt med den forventede vækst,« forklarer Eva Fischer Hansen og tilføjer:

»Et andet investeringsprojekt er styrkelse af produkters sporbarhed, som styrker kvalitetssikringen markant.«

Den øvelse har dog kostet penge, og det er ifølge den nye bestyrelsesformand altså det, der kan læses ud af regnskabet. Men hun pointerer, at virksomheden allerede nu kan se resultaterne af ændringerne, og at de ikke offentligt tilgængelige salgstal for indeværende regnskabsår viser markant bedring.

09BUSbent-hoejgaard-steensg.jpg

Satser på udlandet

Omsætningen skulle blandt andet være steget fire procent og indtjeningen før skat øget fra under én pct til 7,5 pct. Og det er bedre end budgetteret. Eva Fischer Hansen pointerer i samme åndedrag, at virksomheden Brunata er polstret til det underskud, virksomheden har noteret sig i året 2014/15, og at ledelsesholdet ser fremad. Det sker bl.a. ved at låse sigtekornet fast på vækstmuligheder på de 20 udenlandske markeder, som virksomheden enten på egen hånd eller via partnere opererer i.

Virksomheden Brunatas historie rækker tilbage til 1917, og dens varmemålingssystemer er blandt de allerførste. Målerne var baseret på et termoelektrisk måleprincip lanceret af Kemp & Lauritzen. Dermed kan man – med lidt god vilje – kalde Brunata en af Danmarks første virksomheder, der byggede på det, vi i dag kalder cleantech.

københavn

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere