Del : SMS
Berlingske Business

Vækstvirksomheder går forgæves i banken

Hagemann_Business
Jakob Hagemann er en af de iværksættere, der oplever modvilje fra bankerne, hvad angår Vækstkaution og Kom-i-gang-lån. Foto:

Selv om staten påtager sig langt størstedelen af risikoen ved udlån til vækstvirksomheder via Vækstfondens ordninger, er flere banker stadig alt for dårlige til at låne ud til dem, der skaber den største vækst og de fleste arbejdspladser i Danmark.

Artiklen fortsætter under annoncen

Der er stor forskel på bankernes velvilje over for landets kapitalsøgende vækstvirksomheder. Mens nogle banker bruger Vækstfondens ordninger for Vækstkaution o    g Kom-i-gang-lån i stor stil, halter andre banker voldsomt efter, og mange står helt udenfor.

Det viser en opgørelse over bankernes brug af Vækstfondens muligheder for medfinansiering, som Berlingske Business har foretaget.

Jakob Hagemann, medstifter og partner i Ualmindelig Internet, er en af de iværksættere, der ad flere omgange er løbet panden mod bankmuren i sit forsøg på at få adgang til de finansieringsmuligheder, som statskassen giver adgang til via Vækstfonden.

»Jeg har været i dialog med en række banker - både Nordea, Danske Bank, Bank Nordic og Merkur. Og alle steder var det ret tydeligt, at bankerne helst var fri for at gå ind i den tunge erhvervsmæssige dialog om forretningsplaner, som ordningerne kræver. De foretrak et helt normalt lån, hvor man kautionerer som privatperson og bliver tjekket i hoved og røv,« siger Jakob Hagemann.

Eksemplet er langtfra enestående. Berlingske Business er blevet kontaktet af en stribe virksomheder, der har lignende erfaringer med at få adgang til Vækstfondens kautioner via bankerne. Og selv de virksomheder, der har fået hul igennem til ordningen, beretter om lange, seje træk og kamp op ad bakke mod mere eller mindre modvillige banker.

Arrogante banker

Hos landets erhvervsorganisationer møder man heller ikke overraskelse over bankernes uvilje til at benytte Vækstfondens ordninger.

»Jeg kan godt forstå, at bankerne har strammet kreditten, men jeg forstår til gengæld ikke den afvisende arrogance, som de udviser over for vækstvirksomheder,« siger Lars Storr-Hansen, adm. direktør i Dansk Byggeri, og fortsætter:

»Problemet, som vi oplever det, er, at der ikke er tilstrækkelig viden i de enkelte banker, og at nogle endda vælger at se helt bort fra de her muligheder. Bankerne er gode nok til at tage imod statsstøtte, når det handler om deres egen forretning, men ikke når det handler om at formidle pengene videre til de virksomheder, der skal støtte væksten. Det er både bekymrende og betænkeligt.«

Jeg kan godt forstå, at bankerne har strammet kreditten, men jeg forstår til gengæld ikke den afvisende arrogance, som de udviser over for vækstvirksomheder

Lars Storr-Hansen, adm. direktør i Dansk Byggeri
DEL CITAT

Håndværksrådet kalder bankernes adfærd for »uskøn«, mens DI trods de mange historier fra medlemmer om dårlig adgang til bankfinansiering, nøjes med at anmode bankerne om at tage Vækstfondens kautionsordninger til sig eller sikre, at de har andre produkter på hylden, der giver vækstvirksomheder tilsvarende muligheder for finansiering.

Banker mangler indsigt

Jakob Hagemann fik betalende kunder til at finansiere etableringen af Ualmindelig Internet ApS, og virksomheden er godt på vej ifølge stifteren selv. Alligevel sidder han tilbage med træthed efter knap et års »kautionsdans« med bankverdenen.

»Jeg er utilfreds med, at bankerne ikke formår at indfri de forventninger til finansiering, som Vækstfondens ordninger stiller os nye virksomheder i udsigt. Jeg mener, det er jo ikke engang en investering, man som iværksætter beder om, men et lån, som man har tænkt sig at afdrage med renter. Og så bliver man præsenteret for en masse spørgsmål om solvens. Og den forretningsplan, man har medbragt, bliver sendt af sted, uden at man har mulighed for at forsvare eller forklare den,« siger Jakob Hagemann, der mener, at specielt internetiværksættere som ham selv har trænge kår i bankverdenen, der sjældent besidder den fornødne indsigt til at kunne vurdere vækstpotentialet i en IT-virksomhed.

Bank: Der er ikke efterspørgsel

Ingen af de banker, som Berlingske Business har været i kontakt med, erklærer sig uvillige over for Vækstfondens kautionsordninger. Tværtimod er der over en bred kam bankroser til både Vækstfondens administration af ordningerne og de politikere, der har sat dem i søen.

Danske Bank forklarer deres lave rangering på Berlingskes liste med, at de alene bringer ordningerne i spil, når der er behov for det, og at banken ikke har brugt kræfter på at markedsføre mulighederne over for deres kunder, som det er tilfældet i andre banker. Det er også forklaringen på, at finansieringsmulighederne via Vækstfonden kun er bragt i spil 24 gange, siden ordningen blev lanceret i 2006. Det er mindre end en tiendedel af de statskautionerede lån til iværksættere, som Nordea har kunnet præstere på halvt så lang tid.

»Jeg tror ikke, der er nogen som helst, der afviser brugen af Kom-i-gang-lån i Danske Bank, men vi har ikke markedsført ordningen proaktivt. Vi har faktisk en ret stor andel af nystartede virksomheder, men typisk stiller ejeren selv med kapital eller har en investor med, og så er Kom-i-gang-låns-ordningen ikke aktuel,« siger underdirektør og chef for erhvervskunder i Danske bank Henrik Søndergaard Frederiksen og henviser til den kun ti banker korte liste på Vækstfondens hjemmeside over pengeinstitutter, der udbyder Kom-i-gang-lån:

» Listen ville nok være længere, hvis efterspørgslen var til stede.«

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere