Del : SMS

Vækstkometen vokser videre

19BUSBEL-AIR-helikpterflyvn.jpg
Susanne Lastein i hyggesnak med nogle fra chefgruppen. Fra venstre: teknisk chef Jan Levsen, chefpilot Christian van der Kruijf, Susanne Lastein og Ground OPS-manager, Claus B. Petersen. Foto: Nils Rosenvold

Susanne Hessellund flyver slipsedrenge og borebisser mellem fastland og olieplatforme. Hendes selskab Bel Air har netop haft 20 års jubilæum og er i rivende udvikling.

Artiklen fortsætter under annoncen

Der er fart over feltet i Bel Air. Siden helikopterfirmaet begyndte at flyve offshore i 2009, er det lykkedes for virksomheden – med den 45-årige pilot, ejer og direktør Susanne Hessellund i spidsen – at sætte sig massivt på en stor del af det voksende marked for helikopterfart mellem offshorebaserne i Nordsøen og det esbjergensiske fastland.

»Udviklingen i offshorebranchen er fantastisk i øjeblikket. Det er virkelig en spændende branche, hvor der sker rigtig meget både inden for olie og gas og på vinddelen,« siger Susanne Hessellund.

68909

Sidste år leverede virksomheden et drømmeregnskab, der gav Susanne Hessellund Børsens nationale gazelle-pris for en vækst på hele 5.779 procent fra 2009 til 2013 og en plads som mediedarling.

I 2013 er det gået endnu bedre. Bel Air har for nylig fremlagt et regnskab, der viser, at virksomheden er gået 13 millioner kroner frem på bundlinjen og landede et resultat på knap 40 millioner kroner.

Fra turister til havvindmøller

Bel Air blev egentlig startet som et studieprojekt, da den nyuddannede helikopterpilot Susanne Hessellund skulle spare de 1.000 timers erfaring op, tilladelsen til offshoreflyvning krævede. Hun fløj turister og fotografer op i det sønderjyske luftrum, og da hun fik job for Mærsk Helicopters, kørte hun Bel Air videre som en slags rugekasse for unge piloter, der gerne ville flyve for offshoreindustrien.

Senere lukkede Mærsk sin helikopterdivision, og Susanne Hessellund fik først arbejde i den internationale konkurrent CHC. Men hun savnede det nære og personlige miljø, hun mener er en del af at være i en mindre, dansk virksomhed.

offshore

Hun og en håndfuld tidligere Mærsk-kollegaer startede Dancopter i 2002, og da virksomheden blev solgt til den norske koncern Blueway, ville Susanne Hessellund i en anden retning.

»Jeg var daglig leder og pilot, så jeg var tæt på det hele. De andre ville gerne optimere og sælge, men for mig var det hjerteblod,« siger hun og uddyber: »De medarbejdere, vi havde samlet, var mennesker, jeg holdt rigtig meget af, så jeg ville jo gerne, at det fortsatte i rigtig mange år.«

Glæden ved at være fælles

I 2007 tog hun halvdelen af ledergruppen med sig fra Dancopter, solgte sine aktier og brugte pengene på at køre Bel Air i stilling til offshoresektoren. Det krævede nogle hårde år, men i 2009 kom tilladelsen, og i 2010 begyndte virksomheden at tjene penge.

19BUSBEL-AIR-helikpterflyvn.jpg

»Noget af det, jeg har været rigtig stolt af, er, at ingen gik, selv om vi ikke tjente noget som helst i flere år. Alle troede simpelthen på projektet, og alle trak i samme retning. Og når det så lykkes, og man har været fælles om at bygge det hele op, så står man med følelsen af, at det her er vores.«

35 nye ansatte sidste år

Siden er Bel Air vokset. Virksomheden har i dag nogle af de helt store offshore-kontrakter med Mærsk, DONG Energy og Hess, og det har givet plads til en række nye medarbejdere. Sidste år alene ansatte Susanne Hessellund 35 mand, men værdierne om det tætte arbejdsfællesskab har hun stadig med sig:

»Bel Air er min anden familie. I takt med at vi er blevet så mange, bliver det sværere at have den der fornemmelse af alle, men jeg er lige rundt og snakke med alle i løbet af dagen. Det giver en fantastisk fornemmelse af, hvor alle er, og om de alle har det godt.«

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere