Del : SMS
Berlingske Business

Væksthacker sikrer omsætning

18BUS123hjemmeside.jpg
Direktør Morten Elk (til højre) fra 123hjemmeside har ansat Jonas Nielsen som en såkaldt Growth Hacker, der skal analysere kundernes adfærd med henblik på optimering af hjemmesiden og efterfølgende øget salg. Foto: Jonas Fogh

Navnet lyder muligvis som et buzzword, men funktionen er god nok. For hjemmeside-udbyderen 123hjemmesider har ansættelsen af en såkaldt »Growth Hacker« givet kontant afkast.

Artiklen fortsætter under annoncen

Kan detaljerede data om kundeadfærd forvandles til klingende mønt? Hvis man spørger medstifter og direktør for hjemmesideudbyderen 123hjemmeside Morten Elk er svaret »ja« – men det kræver en målrettet indsats. Et af de buzzwords, der de seneste år er begyndt at vise sig på blandt andet amerikanske business-sites, er begrebet »Growth Hacker« – på dansk kunne det betegnes som en »væksthacker«. Med den inspiration i baghovedet valgte Morten Elk sidste år at ansætte en medarbejder med den stillingsbetegnelse.

Resultatet har været til at tage og føle på. Alene ét af de projekter, som 123hjemme-sides nye medarbejder har dykket ned i, har skabt en meromsætning på 3,6 millioner kroner på årsbasis – og det ud af en omsætning på lidt over 30 millioner kroner. Det er således ikke uden årsag, at Morten Elk lige nu har en jobannonce ude, hvor han søger endnu en Growth Hacker.

Men hvad er en Growth Hacker egentlig? En lignende og overordnet titel kunne være hjemmesidedataanalytiker – med et twist. For Growth Hacker’en adskiller sig ved ikke bare at fokusere på dataindsamling og -analyse. Han søsætter også forsøg på basis af data, og det for at afprøve, om justeringer af hjemmesidedesign og -funktionalitet kan medføre mersalg i en eller anden størrelsesorden. Det handler altså også om designoptimering på baggrund af dokumenterbar kundeadfærd.

Brugernes adfærd analyseres

»Den ene halvdel af arbejdet handler om analyse, hvor man vurderer, om noget måske kunne gøres bedre. Den anden handler om at søsætte eksperimenter, der viser, om man så reelt kan gøre det bedre,« siger Morten Elk.

Direktøren forklarer, at det specielt er i den type virksomhed, han driver, at man kan høste frugter af at se på brugeradfærd. Det er, fordi onlinevirksomheder i dag kan skovle data ind om kundernes adfærd på virksomhedens side.

»Man ser på effekten af bannere, kundeadfærd, og hvad man tjente på den enkelte. Det kan du i dag måle meget præcist i onlineverdenen, og hvis man har volumen nok, kan man angribe den kæde og optimere på tværs, så du får mest muligt for dine markedsføringskroner,« siger han og tilføjer:

»Du kan måle, om det reelt var et budskab kombineret med en brugeroplevelse og e-mailen om, at kunden skulle forlænge sit abonnement, der skabte mere forretning. Growth Hackerens rolle er opstået, fordi hele kæden fra marketing til omsætning er tilgængelig for måling og eksperimenter.«

På den måde har han erfaret, at man kan optimere den typiske »to skridt frem og ét tilbage«-proces. Det ene tilbageskridt identificeres og elimineres simpelthen.

Baggrundsbillede skaffede kunder

Det konkrete eksempel, som Morten Elk har regnet sig frem til, giver en meromsætning på over tre millioner kroner om året i 123hjemmeside, er såre simpelt.

Spørgsmålet var, om virksomheden pr. automatik skulle sætte et baggrundsbillede på nye kunders hjemmeside – altså et meget simpelt tilvalg. 123hjemmeside forsøgte sig med baggrundsbilledet på halvdelen af de potentielle kunder, der var inde i systemet for at teste det og overveje, om det skulle købe produktet.

Den efterfølgende datamåling talte sit tydelige sprog. De potentielle kunder, der så versionen med baggrundsbilledet, var mere tilbøjelige til at indgå købsaftale. Forskellen var på lidt over ti procent. Modellen er i dag fuldt implementeret, og det betyder simpelthen, at de omtrent 5.000 salg, 123hjemmeside har på månedsbasis, er blevet suppleret med yderligere 600, fortæller Morten Elk. Og det altså bare på grund af en mindre tilføjelse.

123hjemmesides Growth Hacker og dermed manden, der regnede sig frem til ovennævnte hjemmesideoptimering, er den 27-årige Jonas Nielsen. Han kom fra en stilling som udvikler på Biologisk Institut på Aarhus Universitet, hvor han blev ansat efter at have færdiggjort sit fysikstudie i 2011.

Han spår Growth Hacker’en en stor fremtid. Men han vurderer også, at ansættelsen af en enkelt person med fokus på netop den detaljerede dataanalyse og hjemmesideoptimering lige nu er mest interessant for rene onlinevirksomheder, der har en vis datamængde at trække på, og som kan få mærkbar meromsætning af selv små ændringer i kundeadfærden.

»Hvis man lige har etableret en virksomhed, vil man nok selv lave den samme type arbejde – men det på baggrund af mindre data. Den type virksomhed, vi har, som samtidig har et stort volumen, kan man reelt trække data ud fra,« siger han og tilføjer:

»Det handler om at vækste med det, man allerede har i butikken – men på en anden måde.«

Ansættelsen af en Growth Hacker har været en succes for 123hjemmeside. Hvilken type person, der egner sig til sådan en multifunktionsrolle, er svært at sætte en præcis etiket på.

For Jonas Nielsens vedkommende kunne det godt virke, som om det er noget af et hop fra studier af fysikkens verden til hjemmesideoptimering for et onlineselskab.

Han mener alligevel, der er logik i, at hans baggrund bragte ham til jobbet. Det på flere måder: »Min rolle her er blandt andet at analysere og sørge for, at der er data, vi kan måle på. Der er tale om empirisk arbejde, og det er der, jeg kan bruge min uddannelse. Men rollen er jo også rimelig bred, så der er læring undervejs,« siger han og tilføjer smågrinende med henvisning til Morten Elk, der stiftede 123hjemmeside, og teknisk direktør og co-founder Thomas Petersen:

»Det hjalp måske også, at både Morten og Thomas selv har læst fysik.«

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere