Del : SMS
Berlingske Business

USA tørster efter dansk cleantech

05busvækst.jpg
Sune Mathiesen, direktør i Provital Solutions, ser lyst på fremtiden og regner med at nå en trecifret millionomsætning til næste år. Foto: Privat

Provital Solutions venter, at amerikanernes fokus på moderne vandrensning kan være med til at booste næste års omsætning i den lille jyske virksomhed – og det til et trecifret millionbeløb.

Artiklen fortsætter under annoncen

Skal man gå efter eksportmarkeder, så kan man lige så godt gå efter det store. Det mener direktør og medejer i den lille Hobro-virksomhed Provital Solutions, Sune Mathiesen, der har fået fodfæste i USA med sin vandrensningsteknologi.

Provital Solutions blev oprindelig etableret i 2009, men var tæt på at kollapse to år efter, fordi det ikke var lykkedes at få et salgbart produkt på gaden. I starten af 2012 valgte Sune Mathiesen at købe sig ind i virksomheden, og herefter gik det stærkt. Da Sune Mathiesen skulle identificere det mest interessante eksportmarked, var han ikke i tvivl om, at USA skulle være i fokus.

»Volumen er interessant i forhold til Danmark – og så er USA ikke så langt fremme på området. De løsninger, man bruger mange steder i USA, ligner dem, vi brugte i Europa for 40-50 år siden,« siger han og tilføjer:

»Skal man bryde ind på et marked, kan man lige så godt bryde ind på ét, hvor man kan nå et stort antal forbrugere. Det er grundlæggende lige så svært for eksempel at komme ind i Sverige.«

Det lykkedes Provital Solutions at nå break-even allerede i 2012. Årene før havde glimret med deres fravær af indtægter, men sidste år kom der altså gang i salget af vandrensningssystemerne, der er målrettet blandt andet svømmehaller, zoologiske haver og lignende, men som også kan bruges til at rense drikkevand – deriblandt fra saltvand.

Virksomheden har installeret rensningssystemer hos en stribe skandinaviske kunder, deriblandt en svømmehal ved Ringkøbing og en i Hamar i Norge. Teknologien er baseret på keramiske filtre, der er udviklet i samarbejde med Liqtech, der har erhvervsmanden Aldo Petersen som formand, og som netop er blevet børsnoteret på New York Stock Exchange.

Ifølge Sune Mathiesen er den store fordel ved de keramiske vandfiltreringssystemer, han leverer, at de er effektive, kompakte og har lavere driftsomkostninger end konkurrerende systemer. Arbejdet med at få overbevist amerikanske kunder om at købe dansk cleantech lignede fra start en for stor mundfuld for den lille virksomhed ved bunden af Mariager Fjord, og derfor endte Sune Mathiesen med at vende sig mod Eksportrådet under Udenrigsministeriet.

Skat tvangssælger værdifulde smykker på auktion i næste uge.

Efter at have købt sig til nogle indledende konsulenttimer i Eksportrådet indgik Provital Solutions en aftale under det nye grønne Vitus-program. Aftalen betød, at virksomheden kunne få rådgivning med 80 procents rabat, og at Eksportrådets udsendte i den amerikanske midtvest-storby Chicago blev sat til at analysere markedet, screene potentielle kunder og aftale møder.

Herefter begyndte ordrerne at komme. Omtrent fire måneder efter, samarbejdet blev skudt i gang, ser Sune Mathiesen tilbage på forløbet og føler sig lettet over, at han ikke selv skulle lægge kræfterne i det opsøgende salgsarbejde i USA.

»Det er en stor hjælp for en relativ ny virksomhed som vores, der har begrænsede ressourcer mandskabsmæssigt – for det betyder, at vi kan bruge vores ressourcer rigtigt. Vi kan opretholde et højt tempo, fordi vi så at sige »lejer« nogle mennesker til at gøre det opsøgende og lidt kedelige fodarbejde. Vi skal bare møde op,« siger han.

Fra Chicago forklarer Eksportrådets Jakob Andersen, at det fra hans side har handlet meget om at identificere potentielle kunder.

»Vi gik simpelthen ind og segmenterede markedet ud fra nogle kriterier, som Provital havde givet os, og fandt, at det professionelle marked for pools var det mest gunstige. Derefter gik vi i gang med at præsentere Provital for potentielle kunder og arrangerede salgsmøder,« siger Jakob Andersen og pointerer, at danske virksomheder lige nu har gode muligheder i USA, fordi amerikanerne først nu for alvor er ved at tage de grønne briller på.

»Amerikanerne kan slet ikke følge med den danske tradition, når det kommer til cleantech. Vi har i mange år været stramt reguleret, og energipriserne har været høje. Virksomhederne har været tvunget til at tænke ud af boksen, og det betyder, at vi i Danmark nu sidder med nogle helt unikke og intelligente cleantech-teknologier,« siger han og tilføjer:

»Provitals filter er en af de teknologier – og med det øgede fokus på miljø og vandmangel, som vi oplever i USA lige nu, så er der udsigt til, at efterspørgslen stiger.«

kvadrat

Provital Solutions’ direktør, Sune Mathiesen, ser tilbage på det seneste halvandet års udvikling med et smil på læben. Der er sket meget – og han har en god mavefornemmelse, når det kommer til fremtiden.

»Rejsen har været fantastisk, og det er gået stærkt. Da jeg kom ind i starten af 2012, havde vi produkter, der kunne det rigtige, men der var ingen, der ville købe dem, fordi de var for dyre. Vi fik reduceret priserne, sat system i tingene og startet vores egen produktion,« siger han og tilføjer:

»I år når vi nok en tocifret millionomsætning og en tocifret dækningsgrad. Næste år når vi nok en trecifret millionomsætning. Vi er p.t. seks ansatte – ved udgangen af næste år er vi måske ti flere.«

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere