Del : SMS
Berlingske Business

Urdesignere vil trække turister til Bornholm

14BUS20140811-163149-4.jpg
Foto: Berit Hvassum

Martin og Marie Heidemand har skabt en urvirksomhed i Nexø på Bornholm, og nu er drømmen at skabe job og trække turister til øen.

Artiklen fortsætter under annoncen

At designe og sælge ure er én ting, men at kunne skabe arbejdspladser og vækst i en del af det såkaldte Udkantsdanmark er noget andet. Og så måske alligevel ikke.

Skagen-urene har sat Skagen på verdenskortet over store dele af kloden, og succesforretningen har nu givet inspiration til en vækstvirksomhed på Bornholm.

Ægteparret Martin og Marie Heidemand solgte deres første ur fra Nexo Denmark Watches i september 2013, og i dag sælges deres ure i 70 butikker i hele Danmark. Målet er at nå 200 butikker inden årets udgang og ikke mindst at skabe opmærksomhed om den ø, de bor på.

»Det er meget vigtigt for os at markedsføre Nexø og Bornholm, når vi markedsfører vores ure. For eksempel er vores kataloger fyldt med billeder fra Bornholm, og vi håber, vi kan inspirere turister til at besøge vores smukke ø,« siger Martin Heidemand.

14BUS20140811-163149-4.jpg

Fra 10.000 kroner til eget design

For under tre år siden investerede Martin og Marie Heidemand 10.000 kroner i en sending ure og solgte dem for 20.000 kroner. Så købte de ure for 20.000 kroner og solgte dem for 40.000 kroner, og så var virksomheden i gang.

I løbet af det første år omsatte ægteparret for omkring 500.000 kroner og begyndte at sende egne urdesign til Kina, som de fik produceret og solgte videre. Det var muligt, fordi de havde en betalingsfrist på otte dage hos deres kunder, mens de kunne få kredit i Kina.

»Hvis vi havde haft en betalingsfrist på en måned, havde det været umuligt at etablere virksomheden på denne måde. Vi har formået at skabe vækst uden at låne penge nogen steder, og det er vi meget stolte af,« siger Martin Heidemand.

Selv om ursalget er rykket til lande som Japan, Australien og Tyskland, er det noget andet, ægteparret brænder for.

Marc Jeilman

Arbejdspladser til Nexø

»De første ure, vi lavede, henvender sig til modebutikker og turistvirksomheder, men det er guldsmedeforretningerne, vi virkelig er interesseret i. Derfor grundlagde vi mærket Nexo Denmark, hvor vi designer dyrere ure,« siger Martin Heidemand.

Ønsket er ikke blot at få turister til øen, men også at skabe arbejdspladser til beboerne i Nexø. Derfor har Martin og Marie Heidemand besluttet, at alle varer sendes over Nexø, før de sendes videre til forhandlerne. På den måde kan de tjekke varerne igennem, men håber også det kan være med til at skabe arbejdspladser.

»Det kræver selvfølgelig tid og penge at skulle sende varerne fra Kina til Nexø og fra Nexø til Australien, men vi har valgt at gøre det sådan, og så må australierne betale lidt mere for deres ure,« siger Martin Heidemand.

Massiv markedsføringsstrategi

På et tidspunkt oplevede ægteparret da også, at et dansk poststempel kan være et kvalitetsmærke.

»Vi skulle sende ure fra Kina til Japan, men i Japan ville de slet ikke have urene, hvis de ikke var sendt fra Danmark. Det var et tegn på kvalitet, fik vi at vide, og så besluttede vi, at vi ville sende alt over Nexø fremover,« siger Martin Heidemand.

For at få Nexo Denmark-urene ind på det danske marked hurtigt, valgte ægteparret at bruge mange penge på at annoncere rigtig meget i landsdækkende dagblade og modemagasiner.

»Jeg tror, vores markedsføringsindsats bærer en stor del af forklaringen på, at vi har oplevet så stor succes så hurtigt. Folk tager magasinet med Nexo Denmark-reklamen med ned til den lokale guldsmed og siger, at de vil købe det ur,« siger Martin Heidemand.

Modeuge

En sport at klare sig uden investor

Ægteparret har fået sine ure ud til de danske guldsmedeforretninger ved at opsøge dem og tage på messer, hvor de har kunnet vise urene frem. Men fortællingen om Nexo Denmark er også gået fra mund til mund.

»Siden vi begyndte med Nexo Denmark-urene for under et år siden, har interessen været enorm. Det betyder også, at guldsmedene allerede ved, hvem vi er, når vi opsøger dem og vil have vores ure i deres forretning.

Martin og Marie Heidemand har helt fra begyndelsen klaret sig uden økonomisk hjælp. Bankerne var tilbageholdende med at låne dem penge til etableringen, og efterfølgende gik der sport i at klare sig uden.

»Vores vækst ville helt sikkert være højere, hvis vi fik en investor, men vi synes, det er fedt, at vi bruger vores egne penge til at skabe vækst for. Det tror vi på, at vi får en sund og levedygtig virksomhed af,« siger Martin Heidemand.

Indtil videre er det kun hustruen Marie Heidemand, der er fuldtidsansat i virksomheden. Martin Heidemand arbejder hveranden måned som brandmand på Thulebasen i Grønland.

»Vi har valgt, at jeg skal arbejde ved siden af, så vi har flere penge, vi kan skyde i vækst i Nexo Denmark. Jeg kan styre hele virksomheden deroppefra via internettet, og så kan min kone Marie styre det praktiske derhjemme. Og så kan jeg godt lide jobbet,« siger Martin Heidemand.

I dag omsætter urdesignvirksomheden for mere end to millioner kroner, og selv om ægteparret ikke har planer om at få en investor, har de planer om stor vækst.

»Om ti år forventer jeg, at vi omsætter for et trecifret millionbeløb og er etableret på store markeder som Tyskland, England, USA og Japan med Nexo Denmark. Mange turister har købt vores ure i år, og vores distributør i Australien har lige været på en messe, hvor de var vilde med vores design. Næste år har vi planer om at tage på messer i Tyskland, så vi kan få åbnet døren til det tyske marked, og så håber vi, det skrider frem derfra,« siger Martin Heidemand.

Planen er, at de ure til modeforretninger, som ægteparret begyndte med at designe, bliver udfaset nu, så de fra årsskiftet kun sælger Nexo Denmark-urene.

»Vi satser hver eneste gang, vi designer et nyt ur. Det er ikke sikkert, folk kan lide det, vi laver, men indtil nu er der blevet taget ekstremt godt imod det,« siger Martin Heidemand.

12BUSMartin-Falslev-Anderse.jpg

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere