Del : SMS
Berlingske Business

Ung iværksætter slår sig sammen med erfaren ur-mester

Vejrhøj
Janus Aarup og Bo Bonfils er et umage par, der kan tale i timevis om deres fælles passion for armbåndsure. Foto: Emil Hougaard Foto:

Den 29-årige forretningsmand og iværksætter Janus Aarup inviterede sig selv til kaffe hos tidligere Georg Jensen-designer Bo Bonfils. Det er der kommet en urkollektion i stål og ædeltræ ud af.

Artiklen fortsætter under annoncen

Med jævne mellemrum tager Janus Aarup sin cykel og cykler fra indre København nordpå til Dyrehaven. Han fortsætter et langt stykke ind i skoven, og ved skovsøen ved Raadvad Kro stopper han, her bor nemlig Bo Bonfils – der vel nærmest kan beskrives som et design-orakel.

Bo Bonfils er kendt som designeren bag Georg Jensens vejrstation, bestik under eget navn og en række armbåndsure blandt andet i samarbejde med Tom Christensen og Rosendahl. Han er et de kendte ansigter fra dansk designs guldalder, og i øjeblikket hjælper han Janus Aarup med at designe en ur-kollektion i træ.

»Første gang jeg så uret, tænkte jeg, »hvad fanden er det lavet af træ. Har de ikke råd til stål, eller hvad er det for noget?« Man laver da ikke armbåndsure af træ,« siger Bo Bonfils, der i dagens anledning har inviteret både Janus Aarup og Berlingske Business på kaffe i sit hjem.

En af Janus Aarups bekendte havde opfordret ham til at kontakte Bo Bonfils for at få ham til at se på træ-urene. Et forslag Janus Aarup i første omgang fejede af banen, men som han i en sommerferie et halv års tid efter alligevel ikke kunne dy sig for.

Bo Bonfils syntes, projektet lød spændende, men forklarede at han var i sommerhus og derfor ikke havde tid til at se nærmere på projektet.

Coolshop1

Bo Bonfils’ sommerhus vidste sig at ligge i cykelafstand fra det sommerhus, Janus Aarup befandt sig i, og en halv time senere, parkerede Janus Aarup sin cykel i indkørslen og bankede på døren.

»Jeg gav dig nok i virkeligheden ikke mulighed for at sige nej,« mindes Janus Aarup.

»Nej, men det var da også fint,« siger Bo Bonfils »Nu havde du jo taget de første skridt med at få dit eget træ-ur finansieret. Og så skulle du jo videre. Jeg kan huske, det første jeg sagde til dig, var at »«du skal lave noget ingen andre laver, og så skal du sørge for at have schweizisk ur-værk i«.

mind

Janus Aarup blev i otte timer, og undervejs i talestrømmen om den fælles interesse for ur-design, mekanik og Bo Bonfils’ Austin, lykkedes det den 29-årige forretningsmand at få talt den gamle designer varm på idéen om armbåndsure i træ og stål.

Over natten tegnede Bo Bonfils grundskitserne til ur-kollektionen Vejrhøj Nautic.

Bo Bonfils rejser sig og går hen til sin computer for at finde de første tekniske tegninger frem af uret. Han er stille en stund, og Janus Aarup udnytter muligheden til at fortælle om sin egen baggrund.

»Jeg har altid gerne ville starte egen virksomhed, og på baggrund af min kandidatafhandling tænkte jeg, at det lå lige til højrebenet, at lave et simpelt dansk ur-design i træ,« siger Janus Aarup.

Han er uddannet inden for økonomi og marketing på CBS og skrev afhandling om dansk designs fremstød i USA. Ved siden af sit eksamensprojekt oprettede han enmandsvirksomheden Vejrhøj og fremstillede selv det første træ-ur ud fra en eksisterende urkasse.

Michael Mortensen

Samarbejdet med Bo Bonfils udgør Vejrhøjs tredje kollektion, som frem til udgangen af november finansieres gennem en crowdfunding-kampagne på hjemmesiden Kickstarter. Her kan interesserede købere lægge billet ind på urene, der efterfølgende produceres og leveres til marts.

Indtil videre har Vejrhøj rejst knap en halv million kroner, svarende til omkring 350 ure. Det er nok til at finansiere en produktion på 800 ure, der sættes i gang så snart kampagnen slutter.

»Interessen har været ret overvældende, og det gode ved kickstarter-kampagnen er, at vi relativt hurtigt kan begynde, at hive penge ud af projektet igen. Det er profitabelt, og vi investerer lige så hårdt, vi overhovedet kan i at få produktionen til at vokse,« siger Janus Aarup.

fejle

Bo Bonfils afbryder henne fra computeren, hvor han har fundet plan- og snittegninger frem:

»Vi fandt ret hurtigt frem til en fritstående urkasse, hvor remmen skulle løbe gennem selve urværket.«

Bo Bonfils kan ikke svare på detaljer om træsorterne eller urets tykkelse. Der er arbejdsfordelingen klar. Bo Bonfils tegner og designer, og Janus Aarup står for at føre designet ud i livet; finde leverandører og forhandle om af få proportionerne på plads.

»Træ er besværligt at arbejde med. Der er mange begrænsninger med, hvor tyndt man kan lave det. Det har taget mig omkring fem måneder at få producenterne til at gå med på den tykkelse, vi er endt på i dag,« siger han.

Og her begynder makkerparrets styrke at skinne igennem. For mens Janus Aarup cykler frem og tilbage mellem København og Raadvad for at gøre Bo Bonfils genistreger til virkelighed, så nyder designeren også godt af det tætte samarbejde.

»Efter at have tegnet for forskellige virksomheder gennem et helt liv, kan jeg i hvert fald sige; at arbejde for industrien er rent ud sagt røv og nøgler. Du har altid en med dårlig ånde og grimme sko, der synes noget andet. Det kan ødelægge og spænde ben for produkter, der er rigtigt tænkt,« siger Bo Bonfils.

Kritikken er dog hurtigt glemt, og han og Janus Aarup fortsætter i stedet med at diskutere urets detaljer.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere