Del : SMS
Berlingske Business

Undgå magelighed hvis du vil have succes

21BUSKaare-Danielsen.jpg
Overskrift
Kaare Danielsen, der er stifter af JobIndex, erkender at det kan være nemmere at motivere og holde sulten i vanskelige tider.
21busmonjasa2.jpg
Overskrift
Jan Jacobsen har haft stor succes med virksomheden Monjasa. Det er vigtigt at bevare sulten efter mere succes blandt lederene, siger Jan Jacobsen.
21BUSSoeren-Schriver.jpg
Overskrift
I 19 år har tøjmærket Hummel oplevet vækst. Man må gerne fejre sine succeser en enkelt gang, men så er det også videre, siger adm. direktør Søren Schriver.
21busmonjasa1.jpg
Overskrift
Anders Østergaard (tv.) og Jan Jacobsen har haft stor succes med deres fælles virksomhed Monjasa. Det er vigtigt at bevare sulten efter mere succes blandt lederene, siger Jan Jacobsen.

Det er et spørgsmål om tid, før en dræbende magelighed indfinder sig i succesfulde organisationer, hedder det i en ny bog.

Artiklen fortsætter under annoncen

Sporene skræmmer. Erhvervshistorien er spækket med fortællinger om storhed og fald. Virksomheder, der har tilkæmpet sig den absolut dominerende position på markedet og i en årrække virkede nærmest uovervindelig. Men pludselig stoppede vækstkurven, og en nedtur med retning mod glemslens tåger tog sin begyndelse.

Udviklingen i form af ny teknologi, nye forbrugsmønstre eller stærkere konkurrenter har overrumplet tidligere så overlegne virksomheder. Men ifølge forfatteren til en ny bog handler det ikke kun om eksterne faktorer. I langt højere grad handler det om at bevare sulten og undgå magelighed.

Forfatteren og foredragsholderen Rasmus Ankersen beskriver i sin nyeste bog »Sult i Paradis«, hvordan kimen til fiasko ligger i selve succesen.

»Vi var succesfulde i går. Så er vi det nok også i morgen. Man begynder at antage kontinuitet i resultaterne, og det er enormt farligt,« forklarer Rasmus Ankersen.Problemstillingen er reel, lyder det fra tre topchefer, der hver især står i spidsen for succesfulde danske virksomheder.

Kaare Danielsen ejer og leder jobportalen Jobindex, der fra at være den lille udfordrer i midten af 90erne blandt store stærke mediehuse i dag er nummer et på nettet.

»På sin vis var det nemmere, da det var svært. Der kunne jeg stille mig op på en ølkasse og sige, at vi var nødt til at kæmpe hårdere, ellers var der ikke løn. Lige nu har vi ikke ryggen mod muren, og så handler det om at sætte nye mål og løbe efter nye ting,« forklarer han.

Jobindex har på den baggrund bl.a. opkøbt mediehuset Computerworld og etableret nye forretningsområder for at fortsætte udviklingen.

Kaare Danielsen udpeger desuden LinkedIn som den næste store konkurrent. En mastodontmodstander med over 1.000 udviklere, hvor Kaare Danielsen med i alt 150 ansatte kun kan hoste op med ti udviklere. Dét holder ham skarp.I Fredericia sidder Jan Jacobsen, der sammen med sin forretningspartner Anders Østergaard har skabt en vækstsucces med virksomheden Monjasa.

Sidste år omsatte den kun ti år gamle virksomhed for over 8,5 mia. kr. og blev kåret til Entrepreneur of the Year af Ernst & Young.

Monjasa startede som traditionel bunkeringvirksomhed, men flyttede ret hurtigt sit fokus til oliehandel og driver i dag 20 tankskibe, der kan forsyne andre skibe med brændstof.

»Vi øver os stadigvæk på at holde motivationen høj i vores organisation. Ledere må ikke blive mætte og miste forbindelsen til organisationen. Ledere skal konstant være synlige og repræsentere de værdier, der er vigtige for virksomheden,« forklarer Jan Jacobsen.

Monjasa har nedfældet værdierne respekt, ambition, nysgerrighed og glæde.

De værdier skal gennemsyre hver eneste handel og opgave, som Monjasa gennemfører, lyder mantraet.

Daintel_business

Rasmus Ankersen peger i sin bog på, at fiasko og vanskelige tider giver anledning til selvransagelse.

En af vejene mod at undgå selvtilfredshed er at benytte den samme analytiske tilgang til ens succeser, som man benytter, når det går dårligt.

Hans pointe er, at der kan være mange grunde til en succes, og her glemmer virksomheder at tælle faktorer som held med.

»Held er massivt undervurderet i virksomheder. Det skyldes, at vi har det dårligt med ikke at have kontrol over vores liv. For hvis du ser nærmere på din succes, leder du reelt efter noget, man ikke vil vide. For hvem vil finde ud af, at ens succes balancerer på held og tilfældigheder?«

Vibeke Skytte

Pointen vækker genklang hos Søren Schriver. Han har i over tyve år været adm. dir. for det danske tøjmærke Hummel og i de seneste 19 år drevet Hummel til en vækst på cirka 20 pct. årligt. Hummel er gået fra en omsætning på 50 mio. kr. til i dag 1,2 mia. kr.

»Jeg vil ikke tage æren væk fra vores koncern. Men man skal passe på med at tro, at succes ikke har noget med held at gøre og tro, at alle gode ting har man selv skabt, samtidig med at man bilder sig ind, at fiaskoer er markedets skyld,« siger Søren Schriver.

Han går ind for at fejre succeser med et stort brag, men så er det også overstået. Så er det videre. Man skal ikke bruge for meget energi på sidste års succes. Han tror heller ikke på kvantitative målsætninger.

»Hvis man er ekstremt fokuseret på at nå en særlig omsætning, så mister man pusten, når man endelig er der. Det handler om at fokusere på målsætninger, man aldrig bliver færdige med,« siger han og peger på, at i Hummel går de meget op i kvalitative målsætninger: Altså år for år at levere højere kvalitet i varer, der produceres hurtigere. Man kan altid gøre tingene bedre, lyder ræsonnementet.

Bogen »Sult i Paradis« er 30-årige Rasmus Ankersens femte bog. Den udkommer på onsdag.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere