Del : SMS

Uncle Sam betyder mere end Kammerat Kina

12BUSRobert-Kledal.jpg
For Wrist Ship Supply har Nordamerika været en central del af firmaets globale ekspansion. »Det er et spørgsmål om markedseksponering, men det er først og fremmest drevet af værdien i at være dér, hvor kunderne er,« siger administrerende direktør Robert Kledal. Foto: Bo Amstrup

Asien har været den store vækstmotor i verden, men for en række store, danske virksomheder er USA et langt, langt vigtigere marked, og væksten har så god fart på, at afhængigheden vokser støt.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hvor mange gange var du ude at sejle sidste år? Når administrerende direktør i Wrist Ship Supply Robert Kledal kigger på sin forretning i Nordamerika, kan han konstatere, at det danske selskab sejlede ud cirka 25.000 gange i 2014.

Om bord har Wrist Ship Supply haft alt fra mad og personlig pleje til reservedele til skibsmotorer, for virksomheden lever af at levere skibe og offshoreplatforme. Det gør Aalborg-virksomheden både i Asien og i Europa, men særligt i Nordamerika er det gået stærkt på det seneste. Gennem en række opkøb har Wrist Ship Supply øget sin omsætning i Nordamerika med 811 pct., så man nu ligger lige under milliarden, eller hvad der svarer til 28 procent af selskabets omsætning.

»Vores kunder er shipping-firmaer, og det er måske den mest globale industri overhovedet, så det er svært at slå sig op som underleverandør, hvis man mangler flere af de store havne. Derfor har Nordamerika været en central del af at ekspandere globalt,« siger Robert Kledal.

»Det er et spørgsmål om markedseksponering, men det er først og fremmest drevet af værdien i at være der, hvor kunderne er. Ligegyldigt hvilken havn Maersk, Torm eller Norden kommer frem til, så er der nogen, de har handlet med før, og de ved, at æblerne er modne, og mælken er frisk.«

10BUSsofie1.jpg

Flere søger mod Nordamerika

Wrist Ship Supply har i mange år levet en stille tilværelse i det nordjyske. I 1990erne etablerede man sig i Rotterdam, men vendepunktet kom i 2007, da Wrist Ship Supply sammen med søsterselskabet OW Bunker blev købt af kapitalfonden Altor, der satte en vækstdagsorden i selskabet for at gøre Wrist Ship Supply globalt. Og det kan man med Robert Kledals ord ikke være, hvis man ikke er til stede i Nordamerika.

Nogenlunde sådan må rationalet også lyde i flere andre af Danmarks største virksomheder. Berlingske har de seneste dage sat fokus på danske virksomheders eksponering mod Europa, Asien og Nordamerika, og her viser opgørelsen fra Berlingske Research, at flere virksomheder har øget deres eksponering mod Nordamerika end mod Asien. Vækstraterne i Nordamerika er lidt lavere end i Asien, men den samlede forretning er til gengæld større – halvdelen af virksomhederne har mere end 25 procent af deres omsætning i Nordamerika.

»Hvis man ser på landene som en portefølje, så er det asiatiske marked aktien: Up-siden er typisk stor, men det er risikoen også. Nordamerika ser jeg mere som en obligation: Det er en god vækstmotor med et stabilt økonomisk og politisk system, og der er fornuftige spilleregler,« siger ledende partner i konsulentvirksomheden Quartz+Co Hans Henrik Beck.

Væksten flytter

De seneste fem år har USA været dieselmotoren blandt verdens største økonomier. Væksten har ligget stabilt og højere end de største europæiske økonomier, under væksten i Kina og i 2014 over væksten i såvel Rusland og Brasilien, der ellers var hjørnestene i vækstøkonomiernes powerklub, BRIK.

»Asien har fået mere fokus, og det har dels været på bekostning af USA. Men nu er der mere fokus på det amerikanske marked end tidligere,« siger cheføkonom hos DI Klaus Rasmussen.

Hos Wrist Ship Supply har vækstforskydningerne gjort, at man har måttet justere kursen. Strategien er stadig at blive mere global, først og fremmest ved at vokse øst for Suez, men fokus er mindsket på nogle lande.

»Jeg vil sige det sådan, at vi har bemærket, at BRIK har taget noget af. Kina har været den sidste, der holdt stand « siger Robert Kledal fra Wrist Ship Supply,

»Og så fornemmer vi klart, at USA har fået noget af en renæssance. Så vi har nedprioriteret vores planer for Brasilien og Angola og er gået tilbage til at se på, om vi kan lave andre opkøb i USA.«

pix-Vera Jourová

Tag vestpå

Hvis Robert Kledal ender med at sætte sin signatur på et opkøb i USA, vil det ikke være første gang. Wrist Ship Supply har købt ganske betragteligt op i Nordamerika, hvilket ikke blot har medført mere omsætning, men også flere rejsedage for direktøren.

»Man skal være der. Man skal ikke tro, at når man har opkøbt noget, så passer det sig selv. Videokonferencer og telefon er godt, men den daglige tillid kræver, at man er der jævnligt,« siger Robert Kledal.

»Mange tænker, at USA er lidt som i Europa, men der er signifikante forskelle. Også internt mellem de amerikanske stater, og det skal man ikke undervurdere.«

US-JACK-LEW-TAKES-PART-IN-EVENT-MARKING-5TH-ANNIVERSARY-OF-DODD-

Robert Kledals rejseri til USA og fokus på at integrere de nye forretninger kan måske tjene som et godt eksempel for flere andre danske virksomheder. Jeppe Larsen, der er chef for Deloittes CFO-consulting, oplever i hvert fald, at de amerikanske eventyr kommer vanskeligere end ventet.

»Nordamerika har en modenhedsgrad og en struktur, der ikke er væsentligt anderledes end den, vi kender hjemmefra. På den måde er det et bekvemt sats, men jeg tror også, at mange virksomheder har fundet det over-ordentligt svært at komme ind på markedet,« siger Jeppe Larsen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere