Del : SMS
Berlingske Business

Udlændinge stormer frem som iværksættere

20BUSTo-ivaerksaetter-fra-L.jpg
Efter at have taget en gratis uddannelse på CBS ønsker de to litauiske studerende, Kristupas Saikus og Kristijonas Zibustis, at bidrage med noget til det danske samfund – det vil de gøre ved at etablere egen virksomhed i Danmark. Foto: Liselotte Sabroe

Udenlandske studerende er overrepræsenteret på iværksætterprogrammerne på flere af landets uddannelsesinstitutioner.

Artiklen fortsætter under annoncen

Fremtidens iværksættere i Danmark kan med stor sandsynlighed have et syd- eller østeuropæisk navn. På flere af landets videregående uddannelsesinstitutioner er de udenlandske studerende, primært fra EU, nemlig overrepræsenteret på iværksætterprogrammerne set i forhold til deres andel af alle studerende i Danmark.

Det viser en rundringning til CBS, DTU, Via University, KU, SDU samt Aalborg Universitet og Aarhus Universitet. Antallet af udenlandske studerende på iværksætterprogrammerne har været i kraftig vækst de senere år, selv om de måske kun opholder sig i Danmark i et år for at læse, lyder meldingen. De eneste steder, hvor udlændingene ikke er overrepræsenteret, er på Aarhus Universitet og SDU, der selv peger på, at det formenlig ellers ville være tilfældet, hvis iværksætterprogrammer også her blev udbudt på engelsk.

»Vi har i den offentlige debat ofte fokus på, at udlændinge kan få velfærdsydelser uden at bidrage med lige så meget, som de forbruger. Men de udenlandske studerende er meget afgørende for, at vi kan skabe et dynamisk iværksættermiljø, for de kommer med nogle helt andre ideer, da de er vant til andre udfordringer, end vi er,» siger Martin Justesen, forretningsudvikler på iværksættercentret CSE på CBS, hvor udlændingene nu står bag hver tredje nye virksomhedsidé, mens de for seks år siden kun stod bag hver tiende.

aaa

På Via University i Horsens, der uddanner IT- og diplomingeniører, står udlændinge fra Øst- og Sydeuropa bag halvdelen af de nyetablerede virksomheder. En tendens, der har udviklet sig over de seneste syv år.

»De har i forvejen taget springet til et andet land og er nok mere risikovillige. Mange af dem ser det også som en mulighed for at få erfaring, så de står bedre til job senere hen, hvis ikke virksomheden bliver en succes i første omgang,« siger Erik Brejner, ansvarlig for iværksætterprogrammerne på Via Univeristy College. Dertil kommer, at de udenlandske studerendes ideer ofte er mere globale, lyder det fra KU, som i en årrække har set samme tendens.

»De tænker internationalt fra begyndelsen, fordi de ikke nødvendigvis vil blive boende her, men skal have en virksomhed, der også kan fungere i resten af Europa,» siger projektleder Peter Conradsen og nævner som eksempel en gruppe udenlandske studerende, der vil sælge gourmetmad på glas til travle mennesker, blandt andet på metrostationer.

Regeringen lancerede sidste år et program efter inspiration fra blandt andet Chile, som skal tiltrække udenlandske iværksættere, i erkendelse af, at de er vigtige for at få gang i væksten, da alt for få danske iværksættervirksomheder formår at vokse sig store.

Foreløbig er 30 kommet ind på programmet Launchpad Denmark, og samtidig har regeringen i forbindelse med sin seneste vækstpakke givet grønt lys til, at udenlandske iværksættere hurtigere kan få opholds-tilladelse, hvis deres forretningsidé er god nok.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere