Del : SMS
Berlingske Business

Trustpilot får kæmpe kapital-indsprøjtning

pix-trustpilot
Overskrift
Peter Holten Mühlmann, stifter af og direktør i Trustpilot, der nu får et solidt boost i form af et kapitalindskud på over en halv milliard kroner. Foto:
 
 

Kun få måneder efter at løbe-app'en Endomondo trak overskrifter, da den blev opkøbt for et trecifret millionbeløb, sætter Trustpilot nu trumf på - og det med et enormt, udenlandsk kapitalindskud.

Artiklen fortsætter under annoncen

En af de mest bemærkelsesværdige, teknologibaserede iværksættersucceser herhjemme står nu midt i noget, der mest af alt minder om en pengeregn. Torsdag morgen kan virksomheden Trustpilot offentliggøre, at den får et kapitalindskud på intet mindre end en halv milliard kroner.

Trustpilot, som gør sig i brugeranmeldelser af køb via internettet, har hentet store summer før blandt ventureinvestorerne, men denne gang er indskuddet af en sådan størrelse, at det er svært at sammenligne det med noget andet i det danske startup-miljø.

De 73,5 millioner dollar - eller 504 millioner kroner - kommer fra både den eksisterende ejerkreds og den nye dreng i klassen, britiske Vitruvian Partners. Om det er det største kapitalindskud nogensinde i en dansk startupvirksomhed er et definitionsspørgsmål. Men der er ingen tvivl om, at det er stort, og det erkender manden bag virksomheden, Peter Holten Mühlmann, da også. På flere måder.

»Det er først ved at synke ind nu. Jeg er i gang med at finde ud af, hvordan jeg skal reagere, men det er da stort. Også i en historisk kontekst - selv om jeg ikke ved, om andre har været større herhjemme,« siger han til Berlingske og tilføjer:

»Det gør mig selvfølgelig stolt, men jeg er også meget ydmyg over for den opgave, der ligger forude. Hver gang vi har rejst penge, har vi taget virksomheden gennem en ny fase. Det fokuserer jeg på, for det her betyder virkelig meget for, hvad vi kan udrette og opnå.«

Den 33-årige Tustpilot-stifter vil ikke ud med, hvordan ejerskabet efter kapitalrejsningen præcist ser ud. Men faktum er, at der udover den nye storinvestor stadig er en håndfuld andre fonde med, deriblandt Seed Capital og Northzone. Hvor meget af ejerskabet Peter Holten Mühlmann stadig sidder med på hånden, vil han heller ikke ud med. Han siger dog, at »det er lang tid siden«, han selv sad med aktiemajoriteten.

Men det er heller ikke noget, Peter Holten Mühlmann lægger vægt på, når han fortæller om Trustpilot-historien og visionerne. Han ser fremad. Han ser på mulighederne. Og det er også det, de nye investorer gør. Deriblandt Vitruvian Partners, der i en pressemeddelelse gør det klart, at de investerer med god årsag.

27BBM20150227-162458-2.jpg

»Der er et kæmpe globalt potentiale for online brugeranmeldelser. Trustpilot er frontløber på teknologien og en pionér på området. Det betyder, at Trustpilot har gode forudsætninger for at nå ud til forbrugere på nye markeder og fortsætte med at give flere brands mulighed for at bruge online anmeldelser aktivt,« lyder det fra Vitruvian-partneren Ben Johnson, der nu indtræder i Trustpilots bestyrelse.

Trustpilot har de seneste år vokset sig meget stor - det selvsagt nationalt, men i høj grad også internationalt. Virksomheden er en klassisk teknologi-startup, og det betyder, at den ikke er fokuseret på driftoverskud i denne fase. Det handler i stedet om voldsom vækst, og det er da også det, midlerne fra de seneste kapitalrejsninger er gået til. De har været medvirkende til, at Trustpilot i dag er godt i gang med at tilegne sig solide lunser af så store og konkurrenceprægede markeder som USA og Storbritannien.

I dag får trustpilot omtrent 10.000 nye brugere dagligt, og det nye, store kapitalindskud skal bruges til at udvikle produktet og fastholde den vækst. Det både ved at udbygge Trustpilots nuværende globale medarbejderskare på cirka 400 personer og sørge for, at holdet har det fornødne albuerum til at opfylde målsætningen om at blive »online-standarden« for brugeranmeldelser på internettet, som Peter Holten Mühlmann formulerer det.

Det er blandt andet den slags præstationer og ambitioner, der har gjort, at de nuværende ejere har valgt at skyde flere penge i Trustpilot også ved denne runde, forklarer Gregers Kronborg, partner i venturefonden Northzone.

26BUSPix-Peter-Mhlmann.jpg

»Trustpilot er en stjerne i vores portefølje, og virksomheden har haft en stabil vækst. Årsagen er en ekstraordinær indsats og et stort talent hos Trustpilots medarbejdere og ledelse, og jeg er virkelig glad for, at Trustpilot med den nye finansiering fortsat kan arbejde for at opfylde sine høje ambitioner,« lyder det fra Gregers Kronborg i den skriftlige meddelelse.

For Peter Holten Mühlmann og Trustpilot-holdet er det nu tid til fejring. Og det lover virksomhedsstifteren vil ske på behørig vis. Herefter er det tilbage i arbejdstøjet, forklarer han.

»Synspunktet hele vejen rundt om bestyrelsesbordet er, at det er en enorm, global mulighed. Både forbrugere og virksomheder kan drage nytte af kundeanmeldelser. Der er en tro på, at vi kan blive en standard for tilliden mellem virksomhed og forbruger,« siger Peter Holten Mühlmann til Berlingske og tilføjer:

»Det, der ligger først for, er, at vi bliver ved med at køre derudad i USA. Men det giver os også en mulighed for at investerer i produktet, så vi kan forbedre det og cementere vores styrke. Der er jo mange, der laver noget lignende. Konkurrencen er hård, men vores navn er altså ved at blive kendt derude.«

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere