Del : SMS
Berlingske Business

Tre danske drenge har gjort en sur pligt til en forretning

For Karim Ben M’Barek, Jannick Christensen og Max Børglum Stripp er beskidt vasketøj ikke længere bare en sur pligt. De tre københavnske drenge i midt-tyverne har nemlig forvandlet den trælse tjans til en fuldtidsvirksomhed.

”Jeg synes aldrig, jeg kunne finde en vasketid, der passede ind i mit skema. Det endte ofte med, at jeg måtte vaske mit tøj om natten, når der ikke var andre, der bestilte tid. Det fik mig til at undersøge, om der var en service, der afhentede og leverede vasketøj for private,” siger Karim til euroman.dk.

Sammen startede de i februar 2014 virksomheden, Washa. En onlinevirksomhed, der tilbyder kunder i Storkøbenhavn at hente og levere deres vasketøj.

Brugte Facebook som start

Det kræver mange ressourcer at starte en virksomhed, og drengene besluttede sig for at starte i det små, ved at undersøge behovet indenfor deres eget netværk.

”Vi startede med at lave en simpel hjemmeside, hvor man kunne aflægge en bestilling. Dengang var det kun vasketøj, vi tilbød, og ikke rens. For at skabe trafik til vores hjemmeside brugte vi vores netværk gennem Facebook. Vores tanke var, at hvis vi havde blot 20 mennesker i netværket, der kunne bruge servicen, ville der være et generelt behov for det blandt andre. Og det var der,” fortæller Karim.

LÆS OGSÅ: Just Eat-stifteren: Vi gik så meget i flæsket på konkurrenterne. Hvis det havde været lovligt at slå dem ihjel, havde jeg gjort det

Det var en ydmyg start, virksomheden fik. Drengene smed ca. 10.000 kroner i projektet hver. Heraf gik de 5.000 til den bil, der skulle bruges til transport af tøjet, som de vaskede i Jannicks to-værelses lejlighed i Taastrup. Jannick var chaufføren og afhentede ordrer hver dag fra 7-21.

Artiklen fortsætter under billedet
Washa1
Det var en ydmyg start, virksomheden fik. Drengene smed ca. 10.000 kroner i projektet hver. Heraf gik de 5.000 til den bil, der skulle bruges til transport af tøjet, som de vaskede i Jannicks to-værelses lejlighed i Taastrup. Foto : Liselotte Sabroe

Vasketøjskurven blev hurtigt fyldt

Forretningen tog hurtigt fat, og drengene kunne ikke længere følge med på efterspørgslen. De henvendte sig til flere mindre vaskerier i håb om at de kunne indgå et samarbejde.

”Alle afviste os og sagde, at idéen var afprøvet flere gange og var en fiasko.  Vi nægtede at give op, og endelig lykkedes det os at indgå et samarbejde med et mindre vaskeri i oktober 2014.

Vi havde pludselig plads til at tage flere kunder. Det resulterede i mere omtale i medierne, hvilket førte til endnu større efterspørgsel. Kapaciteten hos det mindre vaskeri blev derfor hurtigt for småt til os,” siger Karim.

Vokseværket gjorde, at drengene blev nødt til at tænke i større baner. I april i år indgik de et samarbejde med vaskegiganten Berendsen, som tillod drengene at benytte sig af firmaets vaskefaciliteter.

Ni medarbejdere og 300 kunder om ugen

Samarbejdet gjorde, at drengene blev nødt til at fokusere 100% på virksomheden. Karim, som var i gang med 6. semester af erhvervsøkonomi på CBS, og Max, som læste til datamatiker, droppede begge ud af studiet for at arbejde på Washa på fuldtid.

LÆS OGSÅ: Dagligdagen for en daytrader: "Jeg forvandlede mine 9.000 kroner til knap en million. Men der gik ikke lang tid, før jeg mistede det hele igen”

”Siden samarbejdet med Berendsen er vi blevet ni medarbejdere. Udover os tre, er vi en fuldtidsudvikler, tre fuldtidschauffører, en deltids chauffør og en deltids marketingsassistent.

Berendsen har investeret i os, fordi de troede på os, så det er også den pose penge, vi har fået af dem, som vi har brugt på at udvikle virksomheden,” siger Karim og tilføjer, at de har lejet biler hos Berendsen, men for nyligt har købt tre biler selv, som de venter på at blive leveret.

Det store behov overrasker ikke Karim, der fortæller at deres kundekreds primært indeholder nybagte børnefamilier og unge karrierestartere, der har for travlt til at bruge de fælles vaskerier, Københavns boligejendomme oftest har.

”Vi har omkring 300 kunder om ugen, hvor de 80 % befinder sig i Københavnsområdet, hvor det er de færreste, der har vaskemaskine i egen hjem. De resterende befinder sig i Storkøbenhavn, og det er oftest vores renseservice, de bruger.

Renserierne og vaskerierne lukker i gennemsnittet ved fire-fem tiden, som er inden, mange får fri. Vores priser er lidt dyrere end hos disse, men vi mener, at den tid, man sparer på at planlægge vasketider er de ekstra penge værd. Og det er vores kunder enige i,” fortæller Karim.

Artiklen fortsætter under billedet
Washa2
”Vi startede med at lave en simpel hjemmeside, hvor man kunne aflægge en bestilling. Dengang var det kun vasketøj, vi tilbød, og ikke rens. For at skabe trafik til vores hjemmeside brugte vi vores netværk gennem Facebook. Foto : Liselotte Sabroe


Simpelt og let koncept

Selve konceptet, som vandt en ’Nordic Start-up Award’ tidligere på året, er så simpelt og let, at det ikke kræver mere end et kreditkort og internetadgang at benytte sig af.

”Minimumsordren er 145 kroner, som svarer til en fyldt vask på fem kilo. Når det er vejet og talt, får man kvittering tilsendt cirka fire timer efter. Vi vasker og renser tøjet, og leverer det tilbage med følgeseddel.

Vi er fleksible med levering og kan afhente, vaske, folde, pakke og aflevere på 24 timer,”  forklarer Karim og tilføjer, at de ved hastesager kan klare en vask på 4 timer og 16 minutter, eksklusiv afhentnings- og levertingstid.

Vil ekspandere til nye markeder inden for et år

Karim fortæller, at der er store planer for udvidelser inden for den nærmeste fremtid. Det er dog ikke Jylland og Fyn, der som de næste kan forvente at få vasketøjet fragtet til døren.  Lige i øjeblikket forhindrer de mindre befolkningstal, at Washa kan udvide til andre danske byer uden at have for høje omkostninger.

LÆS OGSÅ: To unge iværksættere fra Aarhus vil slå igennem i Los Angeles: ”Alt vi fik at vide på skolen var forældet. Vi klarede det selv”

”Hvis du eksempelvis tager Aalborg, er der omkring 126.000 i Aalborg området sammenlignet med knap 1,2 millioner i Storkøbenhavn. Når befolkningstætheden er så lille i forhold til København, er det sværere for os at kunne afhente og levere vasketøj samtidig med, at vi holder priserne nede,” siger Karim og forklarer, at problemet med manglende vaskefaciliteter også er større i København end i andre danske storbyer.

I stedet vil de vælge at fokusere på England, hvor de allerede har planlagt at åbne indenfor det næste år med mange flere chauffører, flere services og helt andre produkter. Resten af Danmark skal dog ikke føle sig snydt.

”Vi er i fuld gang på at undersøge løsninger, der gør det muligt for os at åbne op i andre dele af Danmark, så vi stadig kan holde priserne lave. Men vi er stadig i startfasen,” siger Karim.

Washas succes skyldes samarbejdet med de to andre drenge, siger Karim og tilføjer at det kræver det helt rigtige hold at starte som iværksætter.

”Da vi startede, kørte Jannick i flere timer dagligt uden rigtigt at få nogen betaling for det. Han endte med at give afkald på sin lejlighed og boede på min sofa, indtil vi fik virksomheden op at køre.

Max programmerede desuden hele sitet selv. Så det gælder om at samle et hold, der tror, ligeså meget på idéen, som du selv gør, men som også kan supplere dig i de arbejdsopgaver, du ikke selv kan klare.”

LÆS OGSÅ: 4 succesfulde mænd giver 4 råd til arbejdslivet

LÆS OGSÅ: Tre succesfulde mænds gode råd til iværksættere

LÆS OGSÅ: Seks unge danske drenge vil indtage hele verden med deres Heaps-app

Artiklen er oprindeligt publiceret på euroman.dk.

0 Kommentarer

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere