Del : SMS
Berlingske Business

Topchefer jubler over strategi

Morten Østergaard
Foto:

Den nye prioritering i den danske innovations­politik vækker glæde hos flere af landets erhvervsspidser. Store satsninger og en målrettet indsats inden for sundhedsområdet og energiforsyningen vil kunne skubbe dansk konkurrenceevne i den rigtige retning.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den nye prioritering i den danske innovations­politik vækker glæde hos flere af landets erhvervsspidser. Store satsninger og en målrettet indsats inden for sundhedsområdet og energiforsyningen vil kunne skubbe dansk konkurrenceevne i den rigtige retning.

Ifølge Steen Riisgaard, adm. direktør for Novozymes, tager regeringen fat det rigtige sted, når der satses på store løsninger på anerkendte samfundsudfordringer.

»Det er en nødvendighed med færre, men større projekter. Vi skal koncentrere os om færre styrkepositioner,« siger han. Samtidigt ser han et potentiale i, at flere virksomheder går sammen om projekterne. F.eks. kan Novozymes se fornuften i at etablere en ny kemisk industri baseret på biomasse i stedet for olie. Han forestiller sig også, at virksomheder som Grundfos, Danfoss, Rockwool og Velux kan gå sammen om større projekter for at finde nye løsninger inden for effektive energiløsninger til boliger.

Almennyttigt

Morten Østergaard lægger i sit bud på strategien op til en række projekter på blandt andet sundhedsområdet. Men for at det bliver til en succes, kræver det, at opgaverne for de store partnerskaber er meget tydelige, mener Lars Rasmussen, administrerende direktør i Coloplast.

»Det betyder helt enormt meget, hvordan opgaverne bliver stillet. Hvis det offentlige efterspørger billigere produkter, skal de nok få det. Hvis man derimod efterspørger billigere behandling, får man skabt en hel anden måde at behandle folk på, der giver mere avancerede produkter med et større potentiale på markedet og for patienterne«.

Både Steen Riisgaard og Lars Rasmussen støtter, at der nu prioriteres mere i, hvilke ordninger der skal drive innovationen i Danmark.

Carlsbergs bestyrelsesformand, Flemming Besenbacher, der også er professor på Nanoscience Center på Aarhus Universitet, glæder sig over en ambitiøs plan på området, men han drypper også malurt i bægeret.

»Jeg har meget stor tillid til Morten Østergaard, og det er fantastisk, at han for første gang vil introducere en ambitiøs innovationsstrategi med fokus på, hvad Danmark skal leve af i det 21. århundrede. Men det skal bare gøres rigtigt«.

Flemming Besenbacher er således enig i, at der skal flere kommercielle produkter ud af den danske forskning, og at forskningen også skal være drivkraften i løsningen af de store samfundsudfordringer. Men der er et behov for at satse bredt i stedet for de store partner­skaber, der lægges op til i strategien, mener han.

»Innovation handler for mig om at skabe opbrud - ikke om løbende tilpasninger til kendte og veldefinerede teknologi­problemer. Danmark skal mere end nogensinde før løfte innovation ved at styrke den uforudsigelige forskning og de små dynamiske netværk,«.

Ført ud i livet

Planen er, at der skal startes pilotprojekter op i 2013. Den proces skal fortælle, hvilke projekter der skyder ved siden af skiven, og hvilke der rammer plet.

Ifølge Carsten Bjerg, koncernchef i Grundfos, bliver det vigtigt at finde den rigtige »formel for projekterne«. Men hvis det sker, står Danmark over et stærkt skub af konkurrenceevnen i den rigtige retning.

»Jeg tror på, at det at tage afsæt i alvorlige globale udfordringer og især deres løsninger giver rigtig meget mening, hvor man investerer i fremtiden. Sådan gør vi på Grundfos, og det, mener jeg også, er fornuftigt at gøre som samfund. Og hvis vi kan løse nogle af de udfordringer, Danmark står over for omkring eksempelvis klimatilpasning, energieffektivitet og vand, og samtidig fremme innovation og international konkurrenceevne i danske virksomheder, ja så har vi for alvor en værdiskabende innovationsstrategi,« siger han.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere