Del : SMS
Berlingske Business

Toldmuren til Canada vælter snart

22BUSMary.jpg
Kronprinsparret var med på det danske erhvervsfremstød i Toronto i Canada fra 17. til 19. september. Her ses kronprinsesse Mary ved de 24 deltagende modemærkers udstilling af næste års forårs- og sommerkollektioner i Toronto 18 september. Foto: Warren Toda/EPA

80 danske virksomheder var i sidste uge i Canada for at promovere dansk eksport i forbindelse med handelsaftalen med EU, der blev indgået sidste år. Forventningen er mere handel mellem EU og Canada, og især mindre virksomheder kan drage nytte af aftalen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Fra 2015 kan europæiske virksomheder komme uden om mere end 99 procent af den told, der i dag er på varer, der eksporteres til eller importeres fra Canada. Det er en del af handelsaftalen, der sidste år blev indgået mellem EU og Canada og som fra den 17. til 19. september blev sat på programmet af 80 danske virksomheder, som sammen med handels- og udviklingsminister Mogens Jensen (S) og kronprinsparret var på besøg i Toronto.

For danske virksomheder betyder aftalen konkret, at det bliver nemmere at afsætte varer til canadiere, fordi toldsatserne stort set forsvinder, og virksomhedernes varer derfor bliver billigere for canadierne at købe. Desuden bliver en lang række bureaukratiske forhindringer gjort lettere.

På den anden side kan der blive større konkurrence for danske virksomheder på det europæiske og danske marked, fordi canadiske virksomheder får flere muligheder her.

»Det bliver helt klart mere attraktivt for virksomheder at satse på de markeder, vi laver samhandelsaftaler med, men det betyder også at konkurrencen stiger. Det vinder de konkurrencedygtige virksomheder på, mens de virksomheder, der frygter konkurrencen, vil stritte imod,« siger Peter Thagesen, afsætningspolitisk chef i Dansk Industri.

Især fordel for de små og mellemstore

Før 2006 forhandlede EU hovedsagligt handelsaftaler multilateralt gennem WTO, men efter »Global Europe«-strategien blev lanceret i 2006, er der også blevet forhandlet aftaler bilateralt med de vigtigste samarbejdspartnere.

Aftalen mellem Canada og EU forventes at give en stigning i handlen mellem parterne på 194 milliarder kroner årligt. Ifølge Peter Thagesen er samhandelsaftaler som denne en fordel for langt de fleste danske virksomheder og især de små og mellemstore.

»I Danmark har vi en erhvervsstruktur med mange små og mellemstore virksomheder, der er meget internationalt orienterede, og som løber ind i mange handelsbarrierer rundt omkring i verden. Det kommer alle virksomheder til gode, men især de små og mellemstore, fordi de ikke altid har de samme ressourcer til at overvinde handelsbarrierer, som de større virksomheder har,« siger Peter Thagesen.

I 2013 var Canada på 12. pladsen over lande, som EU handlede mest med, mens EU var på andenpladsen på Canadas liste. Erfaringer fra tidligere handelsaftaler viser, at det kan tage lidt tid, før det går op for virksomhederne, at nogle af barriererne er faldet.

»Man skal ikke forvente, at eksporten boomer to eller tre måneder efter, at en handelsaftale er trådt i kraft. Det tager tid. Den mest ambitiøse handelsaftale, EU har indgået i mange år, var aftalen med Sydkorea, som trådte i kraft i sommeren 2011. Samhandlen med Sydkorea er steget, men ikke så meget, som vi havde håbet. Det tager nogle år, før en aftale bliver fuldt indfaset, og før virksomhederne finder ud af, hvilke muligheder den giver,« siger Peter Thagensen.

Han fortæller også, at Dansk Industri som erhvervsorganisation kan blive bedre til at kommunikere mulighederne ud til virksomhederne, så der bliver større samhandel.

»Vi har lært, at vi erhvervsorganisationer og de offentlige myndigheder skal være bedre til at kommunikere til virksomhederne, hvad der ligger i samhandelsaftalerne. Det har vi tydeligvis ikke været gode nok til tidligere,« siger han.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere