Del : SMS
Berlingske Business

To unge mænd vil have kvinder til at dele garderoben

29BUSPix-Mikkel-kjole-app#2.jpg
I løbet af det seneste år er 23-årige Mikkel Hansen blevet ekspert i dametøj. Sammen med partneren, Alexander Langhede Andersen, har han nemlig stiftet deletøjkonceptet Closay. Foto: Mathias Løvgreen Bojesen

Kvinder får nu muligheden for at tjene den dyre festkjole hjem igen ved at leje den ud. Stifterne bag tøjkonceptet Closay håber på at blive det næste store koncept inden for deleøkonomi.

Artiklen fortsætter under annoncen

I de fleste klædeskabe hænger der aller­inderst en dyr kjole eller et dyrt jakkesæt. Det har hængt der, siden det blev købt til en ganske særlig anledning, og er aldrig blevet brugt bortset fra den ene gang.

Det er ifølge 23-årige Alexander Langhede Andersen og Mikkel Hansen spild af ressourcer og et scenarie, der i særlig grad rammer kvinder. Derfor har de etableret den dele­økonomiske platform Closay, hvor kvinder kan leje festtøj af hinanden.

heaps

Hjemmesiden er et virtuelt fælles klæde­skab, hvor kvinder kan komme i kontakt med andre kvinder i nærheden, der måtte have en passende kjole eller et par sko. Kvinderne af­taler indbyrdes, hvad det skal koste at leje kjolen for en dag eller to, og hvor den skal afhentes.

Koncepter som Trendsales bekræfter, at folk er villige til at gå i andre menneskers tøj, og Airbnb bekræfter, at folk er villige til at udleje dyre ting, forklarer Mikkel Hansen.

»Derfor tror vi også på, at Closay kan fungere som koncept, og at det kan skaleres til at blive rigtigt stort,« siger han.

Mikkel Hansen læser entreprenør­skab på Københavns Erhvervs­akademi og har teorien på plads. Både når det kommer til deleøkonmi og til kvindetøj.

»Kvinder benytter kun 20 procent af deres samlede garderobe. Eksempelvis har de fleste hjemme i klædeskabet stående et par dyre stiletter, som ikke bliver brugt særligt tit – det vil simpelthen være for »over-dressed« til hverdag,« siger han med overbevisning i stemmen.

Mikkel Hansen interesserer sig egentlig ikke for tøj og mode, men han har gennemført adskillige fokusgruppeinterviews med veninder og bekendte om deres tøjvaner, og har trawlet nettet igennem for analyser og rapporter om emnet.

»Vi vil jo gerne være grundige,« siger Mikkel Hansen, der oprindeligt er fra Haderslev og ikke har ideen om at blive iværksætter med hjemmefra. Hans forældre er begge lønmodtagere, men en lærer plantede iværksætters­piren i ham i forbindelse med et efterskoleophold, og siden da har han forsøgt sig med flere iværksætterprojekter.

Closays anden partner, Alexander Langhede Andersen, befinder sig lige nu i Taiwan i forbindelse med sit studie, international business på CBS, så de to iværksættere ringer på daglig basis til hinanden over Skype for at udvikle på forretningen.

Det er planen, at Closay på længere sigt skal blive et delekoncept for alt slags tøj, men stifterne bag Closay har valgt at fokusere på én niche ad gangen. De starter med festtøj til kvinder, for det er ifølge Mikkel Hansen her, potentialet er størst.

I øjeblikket handler det om at få kvinder til at slå ting op på siden, for med dele­koncepter handler det om, at få folk til at være aktive, så vil man se en eksponentiel vækst, forklarer Mikkel Hansen.

Både han og Alexander Langhede Andersen er klar over, at ingen af de helt store spillere inden for deleøkonomi ramte plet med deres koncept i første forsøg, men ideen om at dele garderobe er simpelthen for god til ikke at forsøge at udvikle.

»Vi har lavet en ret grundig research, men utroligt nok findes der ikke lige nu et koncept, der minder om vores. Vi tror på, at det kan blive rigtigt stort, men vi ved også, at der må sidde folk rundt omkring i verden og nørkle med det samme. Derfor har vi også taget bolden op og giver den fuld gas – vi kan ikke vente på at skulle tune konceptet helt til, for så bliver vi bare overhalet indenom,« siger Mikkel Hansen.

Det usynlige kapløb om at være de første til at udvikle konceptet og trække flest brugere til motiverer ifølge Mikkel Hansen »sindsygt meget«, og han er ikke i tvivl om, at det nok skal lykkes.

»Det lykkes! Lykkes det ikke i første omgang, samler vi bolden op og løber videre,« siger han.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere