Del : SMS
Berlingske Business

Tilbudsside tager konkurrence med sindsro

22BUSMartin-Borgstroem.jpg
AB Gruppen hører hjemme i København K. og præsterede sidste år en bruttoavance på 16 millioner kroner og et resultat på 1,8 millioner kroner. Virksomheden blev etableret i sin tid af et lille firemandsteam, men er i dag 90 procent ejet af direktør og stifter Martin Borgstrøm. Foto: Asger Ladefoged

Nye tilbudsportaler vokser op i disse år, men det bekymrer ikke stifteren af en af de etablerede, dominerende aktører, 3byggetilbud.dk. Martin Borgstrøm ser risikoen et helt andet sted.

Artiklen fortsætter under annoncen

Både i ind- og udland bliver der i disse år satset store venturebeløb på de fremadstormende prissammenlignings- og tilbudsportaler, som flere og flere forbrugere vender sig til, når de skal have udført arbejde. Mybanker, Autobutler, Colego og Samlino er bare nogle af de nye, hjemlige eksempler.

Men den dominerende aktør inden for byggebranchen er ikke et nystartet venturefondsfinansieret startup-projekt. Det er derimod en virksomhed med 15 år på bagen, som er bygget på organisk vækst og sorte tal på bundlinjen.

21BUSbownty.jpg

3byggetilbud.dk er skabt og styret af den 44-årige Martin Borgstrøm, som ser sig selv som den snusfornuftige forretningsmand, der ikke vil vokse hurtigere, end vingerne kan bære. Han har respekt for, at andre virksomheder mener, at der er muligheder inden for prissammenlignings- og tilbudsportaler, men han mener også, at de risikerer at undervurdere opgaven.

»Sagen er, at det at forbinde køber og sælger handler om langt mere end et computersystem og en masse kontakter. Der ligger et meget stort arbejde i at få det hele til at køre så glat som muligt, så både den ene og den anden part føler, de får god service og ikke spilder tid og penge,« siger han og tilføjer:

»Derfor er jeg ikke så bange for konkurrencen fra andre tilbudsportaler. De skal levere en lige så god service som min, hvis de skal konkurrere. Den store risiko ligger nærmere i den ukendte teknologi eller det helt nye koncept. Det er den, man ikke ser komme, der er den farlige.«

Og det er med god grund, at Martin Borgstrøm af og til kigger sig over skulderen for at se, om der er noget helt nyt, der dukker op. For hans virksomhed og dens koncepter blev nemlig båret frem af et uforudset teknologispring.

Martin Borgstrøm var med til at etablere virksomheden i 2000, og i begyndelsen var det i form af sitet Andelsportalen.dk. Den var grundlæggende et forum for andelsboligforeninger. Med tiden blev ideen udviklet til at indeholde en tilbudsfunktion, hvor foreninger kunne hente tilbud på byggeopgaver. Konceptet levede et stille liv, lige indtil søgemaskinen Google og dens adwords-annoncekoncept for alvor begyndte at slå igennem. Det skete omkring 2005 til 2006.

»Husk, hvordan det hele var anderledes dengang. Telefonbogen De Gule Sider blev solgt for fem milliarder kroner. Herefter vendte teknologien alt på hovedet. Fem år senere blev de resterende stumper videresolgt for 20 millioner kroner. Internettet ændrede forbrugernes rutiner radikalt. Det kom os til gode,« siger han.

TOPSHOTS-UAE-DUBAI-FOG

Konceptet kom hurtigt op på at have cirka 20 tilknyttede medarbejdere. Manglen på et specialdesignet IT-system gjorde, at der med Martin Borgstrøms ord blev langet mange »papirer over bordet dagligt«, som han siger. Et selvudviklet IT-system kom til senere, og det var med til at smøre tandhjulene. Men det ændrede ikke ved, at det allerede dengang var et fasttømret faktum, at det, der fik hele konceptet til at fungere, var, at brugerne fik en fornemmelse af at være velservicerede, og at ingen oplevede, at de spildte tiden ved at bruge sitet.

Nye og gamle arbejdsmetoder

I dag ruller 3byggetilbud.dk samt virksomheden bag, AB Gruppen, videre i selskab med tre mindre søstersites. Nu med 35 ansatte og udgangspunkt i et IT-system, som virksomheden selv har fået udviklet. Men kernen i det hele er mere end bare en computer, der kan parre køber med sælger. Det er gammeldags arbejde med headset, masser af telefonsamtaler og kvalitetssikring.

»Vi bruger mange kræfter på at sørge for, at de opgaver, som kunderne lægger ind, er optimerede og indeholder de rigtige informationer, så tilbudsgiverne har de kerneinformationer, de har brug for. Men vi bruger også meget tid på at tale med virksomhederne selv, så de får de opgaver, der passer dem. Der er enormt meget manuelt arbejde i det, og det er deri, at vores kerneservice består,« siger direktør og stifter Martin Borgstrøm.

BM

Erfaring er en styrke

Og det er i hans optik det, der gør, at han kan tage konkurrencen fra nye, lignende sites med ro. Hans virksomhed vokser ifølge ham selv med lidt over 30 procent årligt. Både i antallet af kunder og i omsætning. Sidste år sørgede han for, at der blev indgået 22.000 aftaler om opgaveløsning. I år venter han, at det tal når 27.000.

Bruttoavancen i AB Gruppen A/S endte i 2014 på 16 millioner kroner, resultatet endte på 1,8 millioner kroner.

09BUSbent-hoejgaard-steensg.jpg

Martin Borgstrøm og AB Gruppen regner med fortsat at vokse organisk. Planen er at fordoble omsætningen inden for fem år. Han erkender, at han givetvis kunne skrue væksten endnu mere op, hvis han eller en ekstern investor kastede friske penge i virksomheden, men det er ikke ambitionen lige nu.

»Selvfølgelig kunne man bruge vores IT-systemer og ekspertise til at gå ind på nye områder eller ind i andre lande. Men der er altså forskel på at basere en vækstvirksomhed på en smartphone-app og så gøre det, vi gør. Vores styrke ligger i medarbejdernes erfaring og det samarbejde, de har med samarbejdspartnere. Og det kan man ikke bare kopiere,« siger han og tilføjer:

»Går man for eksempel ind i et nyt land, så er der helt nye udfordringer og helt nye kontakter, der skal etableres. Og det vil være en udfordring, ligegyldig hvor mange venturemillioner man har med sig. Derfor frygter jeg heller ikke at blive løbet over ende af konkurrenter. Vi har allerede bevist det, vi skal. De andre er måske ikke engang klar over, hvor stor en opgave det er.«

Plytix

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere